
بیاناتی پیرامون امام هادی علیه السلام
بیاناتی پیرامون امام هادی علیه السلام
33دستگاه واقع میشوند؛ و حضرت میفرمودند: «مسئلهات را پرسیدی برو؛ ”إنّی أخافُ عَلَی نَفسِک!“ من بر تو میترسم، زیاد اینجا نمان!»1
عصر امام هادی، عصر آمادگی جهت غیبت کبریٰ
و بعد از آن حضرت، حضرت امام عسگری علیه السّلام هم از حضرت علیٌّ الهادی بیشتر در تحت نظر بودند و کمتر بیرون میآمدند و کسی آن حضرت را نمیدید، مطلقاً! مگر آن زمانی که برای نماز عیدی یا نماز جمعهای یا امثال اینها بیرون میآمدند. و میگویند خداوند این قِسم قرار داده بود که چون غیبت کبریٰ نزدیک میشد، مردم کم کم آشنا بشوند با احتجاب ائمّۀ خود و آن غیبت برای آنها خیلی عجیب نیاید.2
تبیین علّتِ کم بودن روایات منقول از امام هادی علیه السّلام
فرمایشات حضرت علیٌّ الهادی علیه السّلام در کتب هست و همچنین در باب روایات، فقها از فرمایشات آن حضرت استفاده میکنند؛ امّا مقدار فرمایشات آن حضرت خیلی کم است! چه در مسائل اخلاقی، و چه در تفسیر، و چه در مراحل حدیث فقهی. چرا کم است؟ برای اینکه آن حضرت برای کسی بیان نمیکردند؛ کسی خدمت آن حضرت نمیرسید؛ خیلی کم بود. زمان خیلی شدید بود و کسی به مختصر مراودهای متّهم میشد، خانه و مال و فرزندان او دچار شدّت و تعقیب قرار میگرفتند؛ لذا مردم میترسیدند! وقتی خدمت آن حضرت نمیرسیدند، حضرت حدیث برای که بیان کنند؟! یا آن مقداری که بیان میکردند میترسیدند برای کسی دیگر نقل کنند؛ چون باید بگوید: سَمِعتُ مِن عَلیِّ بنِ مُحَمَّدٍ، میترسید بگوید، نمیتوانست بگوید!
در زمان حضرت موسی بن جعفر مردم احادیثی که از آن حضرت میشنیدند و نقل میکردند، جرأت نداشتند بگویند: سَمِعتُ مِن موسیٰ بنِ جَعفَرٍ، میگفتند: «سَمِعتُ مِنَ العَبدِ الصّالِح؛ ما از عبد صالح شنیدیم!» الآن شما در بسیاری از روایات
- الخصال، ج ٢، ص ٣٩٦: «...ثمّ قال علیه السّلام: ”و دَع و اخْرُج فلا آمَنُ علیک!“»
- مختصری از تاریخ امام حسن عسگری علیه السّلام در کتاب سالک آگاه، مجلس سوم، ص ٨٣ ذکر شده است.
