
لزوم شناخت جایگاه واقعی امام علیهالسّلام
نیمه شعبان 1435هـ.ق
لزوم شناخت جایگاه واقعی امام علیهالسّلام
45به همین راحتی؟! پس از همان اوّل نمیگفتی! شما که هیچ مسئولیّتی برای سخن خود نمیپذیری پس چرا اینچنین حرفی زدی؟! چرا اینچنین راهی رفتی؟! چرا عدّهای را به اشتباه انداختی؟! میگوید: «ما که علمغیب نداریم!» البته که میدانم علمغیب نداری! وقتی که نداری پس چرا میگویی؟! اگر علمغیب داری، بسمالله، این گوی و این میدان! ولی اگر علمغیب نداری پس چرا این حرف را زدی، و چرا این عدّه را به دنبال خودت راه انداختی، و چرا بهخاطر تو عدّهای به اشتباه افتادند؟! صحبت نکن؛ ساکت باش! در اینجا آن کسی که میداند باید حرف بزند.
لذا این مسئله دارد کمکم برای مردم تجربه میشود که خودشان بخواهند بفهمند و قدری فکرشان و مغزشان و فهمشان را بهکار بیندازند! معنی ندارد که هر کس هرچه گفت، بگوییم: «چشم، بسمالله!» اگر قرار بر این است که بگویی: «چشم، بسمالله!» بسیار خوب، پس تبعات و مسائلش را هم باید ملتزم بشوی!
بنابراین خودت مطلب را دنبال کن! خدا ما را سربسته و دربسته خلق نکرده است؛ زندگی ما، زندگی تجربه و تحقیق و عقل است. آن عقلی که خداوند به یک عدّه داده، به ما هم داده است؛ پس چرا فقط یک عدّۀ خاصی باید خود را عاقل بپندارند و بقیّه را فاقد و غیر صالح برای تفکّر و انتخاب بپندارند؟! چه کسی یکچنین حرفی گفته است؟!
در روز قیامت از تکتک افراد سؤال میشود: فهمیدی یا نفهمیدی؟
ـ به ما اینطور گفتند!
خدا میگوید: پس من این عقل را برایچه به تو دادهام؟! پس چرا تو را گاو خلق نکردم؟! چرا تو را دوپا خلق کردم؟! اگر تو را دوپا خلق کردهام باید الآن جواب بدهی! آن گاو و الاغ جواب ندارند، ولی تو باید جواب بدهی!
ـ اینطوری به ما گفتند و اینطوری به ما فهماندند!
ـ بیخود کردند که گفتند! خودت چه فهمیدی! آیا خودت سرَت را زیر برف کردی یا نه، بالا نگه داشتی؟! اگر سرَت را بالا نگه داشتی ولی نفهمیدی، اشکالی
