
انتظار ظهور ظاهری و باطنی
نیمه شعبان 1430هـ.ق:
انتظار ظهور ظاهری و باطنی
56الباقری که میخوانیم باید این را بفهمیم. ما در مطالبی که بهدست میآوریم فقط و فقط باید این را مورد توجّه قرار بدهیم که به چه کسی باید پاسخگو باشیم و مخاطب ما چه شخصی است و ما در قبال چه شخصی قرار داریم. آیا ما در قبال اجتماع هستیم؟! اجتماع یک روز میآید و یک روز میرود! در قبال افراد هستیم؟! آن افراد که هشتشان گرو هشتاد و هشت خودشان است! پس در قبال چه کسی باید پاسخگو باشیم؟
ما فقط باید خودمان را در قبال امام زمانمان مسئول بدانیم ﴿وَلَا يَخَافُونَ لَوۡمَةَ لَآئِمٖ﴾،1 «و از هیچ چیزی هم نباید باک داشته باشیم» چون منجی حقیقی و مهیمن و مسیطر بر تمام مقدّرات و ولیّ مطلق، وجود مبارک حضرت امام زمان علیه السّلام است.
آثار و برکات تلبّس به لباس روحانیت
امروز ایشان به این لباس ملبّس میشوند که لباس ملائکه است، و به این تاج متوّج میشوند که «العَمائِمُ تیجانُ الملائکة»2 ”عِمامه تاج ملائکه است.“ یعنی ملائکه در صورت مثالی خود عِمامه دارند. ملائکه در عالم معنا و صورت روحانی و عقلانی خود، لباس ندارد و در آنجا اصلاً لباس معنا ندارد، چون تقیّد وجود، موجب تلبّس به لباس نمیشود؛ ولکن از نقطهنظر نزول به مراتب مثال و ملکوت، آنها دارای عِمامه هستند.
اصلاً مشخّص است که وقتی انسان ملبّس به عِمامه و به این لباس میشود در خودش تغییری احساس میکند و میبینید که یک طور دیگر و یک قسم دیگر شد و با دیروزش فرق کرد، با اینکه او هنوز هیچ کاری نکرده است! این عجیب است که ملکوت این ظاهر چطور در انسان تأثیر میگذارد!
شما فرض کنید که در حسینیّه نشستهاید؛ چه حالی دارید؟ حالا بروید و در یک مکان معصیت بنشینید؛ حالتان عوض میشود. سنگ و آجر این دو جا یکی است و تفاوتی ندارد؛ اما ملکوت این فضا باعث میشود که در مثال و ملکوت شما تأثیر بگذارد و حالتان عوض شود. شما که میخواهید نماز بخوانید عبا بیندازید و عِمامه
- . سوره مائده (5) آیه 54.
- . روضة المتقین، ج 7، ص 636؛ الکافی، ج 6، ص 461، با قدری اختلاف.
