
انتظار ظهور ظاهری و باطنی
نیمه شعبان 1430هـ.ق:
انتظار ظهور ظاهری و باطنی
52اینجا میفرماید: «انسان باید به دینش تمسک کند تا اینکه این شبهات نتواند او را منحرف کند.» دین همان مبانی و اعتقاداتی است که انسان نسبت به آنها یقین دارد.
امروز انسان باید این مبانی را بهکار ببندد و این اعتقادات را محقق کند، وإلاّ باد او را میبرد! انسان باید براساس این اعتقاداتی که با ضمیرش عجین شده و با فطرت و با عقلش همخوانی دارد، جلو بیاید؛ یعنی تندروی نکند، اختلافافکنی نکند، تشتّت ایجاد نکند، امر بیهوده اجرا نکند و اعتقادات را تخریب نکند.
انسان باید نسبت به تکلیف خودش و آنچه وظیفۀ خودش است، اگر قرار است بایستد، بایستد، و اگر قرار است جلو برود، جلو برود، و اگر قرار است حرف بزند، حرف بزند، و اگر قرار است حرف نزد، ساکت باشد و کاری نداشته باشد و کناری باشد و حرفی نزند تا ببیند که تکلیف او و اعتقاد او و یقین او به او چه میگوید، و آنچه از بزرگان به او ارائه داده شده است، در اینجا بهکار ببندد؛ نهاینکه بگوید که مرحوم آقایی بودند که پانزده سال پیش فوت کردند و تمام شد و رفت! نهخیر، بزرگان زنده هستند و تمام آنچه را که گفتهاند، برای امروز من و شما است؛ منتها ما چشممان را میبندیم، آنوقت خدا هم یک متکّا روی گوش ما میگذارد و میگوید: حالاکه چشمت را بستی پس بگذار خوب ببندم! لذا خدایناکرده انسان همینطور میرود، میرود، میرود، تا اینکه یکدفعه میبیند که عجب، سر از کجا در آورده و تا کجا رفته و چه مطالب و چه عقایدی را پذیرفته است و چه کارهایی را دارد انجام میدهد و آب به آسیاب چه کسی میریزد!
بدانید که روزی میآید که از آن مطالبی که خدا در اختیار ما گذاشته است از ما سؤال خواهد کرد! میگویند که چرا چشمت را بستی؟! چرا به آنچه میدانستی ترتیب اثر ندادی؟!
إنشاءالله امیدواریم که خداوند این عید سعید را بر ما مبارک گرداند! مبارک به این معنا است که به ما فهم و درک بدهد و اگر تا الآن توجّه نداشتیم، از امروز به بعد خدا به ما توجه بدهد. اگر سال دیگر حضرت ظهور کرد، من از الآن تا سال دیگر چهکار کنم؟! با همین رفتار و کردارم باشم؟! حالاکه ظهور حضرت مشخّص نیست،
