
انتظار ظهور ظاهری و باطنی
نیمه شعبان 1430هـ.ق:
انتظار ظهور ظاهری و باطنی
51جانمان استشمام کنیم. باید خودمان را از این حصر بیرون بیاوریم و نجات بدهیم تا ببینیم چه خبر است و چه فضایی وجود دارد! اما اگرنه، بخواهیم دائماً سرپوش بگذاریم و مدام خودمان را گول بزنیم و این دنیا مدام بخواهد ما را بفریبد و ظواهر و مسند و کرسی و... دائماً بخواهد ما را از رسیدن به آن حقیقت باز بدارد و ما را در آن زندان بیشتر گرفتار بکند، راه به جایی نخواهیم برد.
وظیفۀ انسان در عصر غیبت
لذا امام صادق علیه السّلام دربارۀ این اوضاع و حوادث فتن آخرالزّمان میفرماید:
«المُتمسِّکُ فیها بِدینِه کالخارِطِ لِلقَتادِ!»1
نگه داشتن دین در همچنین وضعی مانند کسی است که میخواهد خارهای ترکهای را که پر از خار است، از این ترکه جدا کند، آنهم میخواهد دستش را از بالا به پایین بیاورد تا این خارها را جدا کند!
عبارت حضرت عجیب است! امام علیه السّلام میفرماید: «مثل کسی میماند که میخواهد دستش را نه از پایین به بالا، بلکه از بالا به پایین بیاورد تا این خارها را جدا کند!» دیگر چه بر سر دستش میآید! و چه بلایی سرش میآید! اینطوری دین در این موقعیّت حفظ میشود و انسان باید اینطور دینش را نگه دارد.
شبهات و مشکلاتی که پیدا میشود و فراز و نشیبهایی که بهوجود میآید و مسائل مختلفی که انسان مشاهده میکند، هر کدام از اینها کفایت میکند که انسان را از آن راهی که دارد باز بدارد. این شبهات، شبهات اعتقادی و دینی است و شبهاتی است که فیل را به زمین میزند! آنوقت در اینجا امام علیه السّلام میفرماید:
«و لْیتَمَسّک بِدینِه»؛2 در همچنین وضعیتّی انسان باید به دینش و به آن مبانی تمسّک کند!
این فرمایش حضرت واقعاً خیلی عجیب است! من تا وقتی برای خودم تجربههایی پیدا نشد، این کلام امام باقر علیه السّلام را خوب نفهمیده بودم که چطور حضرت در
- و 2. الکافی، ج 1، ص 335.
