
انتظار ظهور ظاهری و باطنی
نیمه شعبان 1430هـ.ق:
انتظار ظهور ظاهری و باطنی
45بهعنوان یک عاقل ـ نه بهعنوان شیعه و کسی که دنبال پیغمبر است ـ اگر پیغمبر این آدم با این معلومات و با این مقدار از فکر و اطّلاعات را بر ما حاکم میکرد، به همان نحوی که کلام او کلام من است، فعل او فعل من است، تصرّفات او تصرّف من است و او همان وجود باقیۀ من است که بعد از من در میان شما است؛ در اینصورت آیا ما ـ نعوذبالله ـ به این کار پیغمبر نمیخندیدیم؟! استغفرالله! اصلاً اگر این را کسی غیر از پیغمبر میگفت، آیا ما به او نمیگفتیم: مثلاینکه قدری حرارت آفتاب زیاد شده است و شما قدری به سایه و استراحت نیاز دارید؟!
پس با این خصوصیّات امیرالمؤمنین: علم او، ولایت او، تقوای او، شجاعت او، ایمان او، «أنا مدینةُ العلمِ و علیٌ بابُها»1 و «علیٌّ معَ الحقّ و الحقّ معَ علی»،2 اگر پیغمبر این امیرالمؤمنین با تمام این خصوصیّات را برای ما خلیفه نمیکرد آیا ما به این کار پیغمبر ایراد نمیگرفتیم که چرا امیرالمؤمنین را خلیفه نکردی؟! چرا اصلاً حرفی نزدی و مطلبی نگفتی؟! حالا چه برسد به اینکه عمر را خلیفه کرده باشد! قطعاً ما ایراد میگرفتیم که یا رسولالله، با وجود علی چرا او را انتخاب کردی؟!
پس جعل خلافت امیرالمؤمنین یک کار عقلانی است و کسی نمیتواند ایراد بگیرد. بنابراین آنها باید سرشان را از خجالت و شرمندگی پایین بیندازند، ولی ما سرمان بالا است! این علی و این هم کتابها! بفرمایید خودتان قضاوت کنید!
تمام دستورات اسلام دستوراتی است که مطابق با عقل است. کجا پیغمبر فرموده است که از این شخص اطاعت کن گرچه تو را به خلاف رضای الهی امر کند؟! اصلاً حرام است اطاعت کنی!
خود امیرالمؤمنین وقتی میخواست شخصی را بفرستد که امیر بر عدّهای باشد، به آنها میفرمود: «از او اطاعت کنید و آنچه میگوید بپذیرید.» اصحاب فهم و درک
- . تحف العقول، ص 430. امام شناسی، ج 1، ص 31: «من شهر علمم و علی درِ اوست.»
- . کفایة الأثر، ص 20. امام شناسی، ج 7، ص 16: «علی با حقّ است و حقّ با علی است.»
