مراقبه و اهمیت آن در خارج کردن انسان از حیات حیوانی
31یك شخصی بیاید یك كاری بكند و بعد از این قضیه به سلامت و به عافیت از این مسئله رد شود، برای او پیش خواهد آمد و مستوجب عذاب الیمی خواهد شد این مربوط به آن كسی كه به دنبال این مطالب هست. و اما اگر یك همچنین مسائلی بود چرا بزرگان اجازه دادند كه انسان به برای ابطالش اقدام بكند و راههایی هم هست آنهایی كه به دنبال این مسائل هستند راههایی داریم. ولی مهمتر از همه این است كه انسان توكل به خدا بكند و اصلا به این مطالب فكر نكند و نفسش را بگذراند از این قضیه، یعنی نگذارد كه این مطالب بیاید و در ذهن او جا باز كند و به این قضیه فكر كند، خود توجه نكردن و اذكار توحیدیه گفتن، ذكر لا اله الا اللَه و لا حول و لا قوة الا باللَه به خصوص به صورت مستمر و آنچه را گفتند انجام دادن این از باطل كردن سحر این خودش تاثیرش بیشتر است و آن كاری نمیتواند انجام بدهد با توجه به این قضیه.
سوال: مگر خداوند در قرآن كریم وعده نداده است كه ازدواج سبب سكون و آرامش میشود و اینكه وعده داده است كه ما بین زن و مرد مودّت و رحمت قرار میدهیم. ولی چرا در بسیاری از ازدواجها پس از گذشت مدتی این آرامش و محبت بین طرفین از بین میرود و بنده خودم این مدت ازدواج كردم ولی متاسفانه روز به روز فاصلهام بیشتر شده و محبتم كم شده زمانی كه ایشان به منزل میآیند و خانه دچار تنش و ناآرام میشود.
جواب: ببینید این مسئله برگشتش به نفس عملكرد خود ماست. خداوند فرموده است كه خب ازدواج برای محبت است و فقط به خاطر صرف مسائل ظاهری نیست، مسئله ازدواج مسئله بسیار مهمی است اتفاقا یكی از قضایایی است كه حالا بنده قصد داشتم یك وقتی در همین جلسات عنوان راجع به خصوص مسئله ازدواج مطالبی خدمت رفقا عرض كنم. مسئله مهم در قضیه ازدواج یك مسئله توافق روحی و ارتباط و نزدیكی روحی است. مسائل ظاهر را انسان به نحو دیگری هم میتواند طی كند و سپری كند. آنچه را كه مهم است همین قضیهای است كه بین دو نفر به واسطه این كه مطلب به واسطه این عقد، این ارتباط پیدا میشود آن ارتباط باعث میشود كه این حركت آنها و سیر آنها بهتر شود، راحتتر شود، و تاثیر اعمال و عبادات در این موقعیت بیشتر است از حالت عزلت و از حالت عدم ازدواج و خداوند هم برای همین قضیه این مسئله را قرار داده.

