کیفیت تاثیر گذاری جنود رحمان و جنود شیطان بر ذهن و قلب انسان
53همه اشتباه میكنیم، چه اشكال دارد، كسی از ما التزام نگرفته كه اشتباه نكنیم، عناد نداشته باشیم، غرض، آن چیزی كه خدا نمیپسندد عناد است، ایستادن در مقابل خدا، آن را خدا نمیپسندد، وگرنه اشتباه، خُب خدا خودش ما را اینطوری خلق كرده، خدا خودش ما بشر خلق كرده و بشر هم اشتباه میكند.
پس بنابراین همانطوری كه بزرگان میفرمودند و مرحوم آقای حداد به بنده میفرمودند: سالك نباید به گناهها و اشتباهات گذشتهاش نگاه كند، باید به رحمت و امید خدا در آینده توجه كند، اشتباه كردی خدایا توبه كردیم استغفراللَه، درویش كن، چشمت را درویش كن و خلاصه زیرسبیلی رد كن. خدا هم میگوید باشد تو ما را اینقدر قبول داری ما هم رد میشویم. آنچه كه هست و انسان میآید و میایستد در مقابل حق و در مقابل واقع، و زیر بار نمیرود آن جای نگرانی دارد، آن جای ترس دارد. پس بنابراین ما به رحمت خدا مستظهر هستیم و باید همیشه رحمت او را مورد توجه قرار بدهیم، خدا هم از این بنده خوشش میآید. خدا از بندهای خوشش میآید كه در نزد او خدا غول جلوه نكند، خدا از بندهای خوشش میآید كه در نزد او یك خدای مهربان باشد.
به قول مرحوم آقا میفرمودند: من این اللَه شناسی را كه نوشتم برای اینكه بیاورم بگویم بابا خدا را من آوردم گذاشتم در بغلتان، اینقدر خدا را دیو تصور نكنید، اینقدر خدا را غول تصور نكنید، اینقدر از خدا نترسید، اینقدر بین خودتان و خدا فاصله نیاندازید. خدا بغلتان است، دارد بغلتان میكند، خدا در كنارتان نشسته، خدا دارد با شما حرف میزند، خدا دارد با شما میخندد، من این خدا را میخواهم بیاورم در خانهها، این خدا را میخواهم بیاورم در تفكّرات، در ذهن، در قلب، خدا رحمتشان كند و علتش هم این است كه اینها شناختند. آنهایی كه انسان را از خدا میترسانند آنها خدا را نشناختند، اینها خدا را شناختند كه دارند راه را اینطور برای ما باز میكنند، راه را نمیبندند، راه را دارند باز میكنند.

