کیفیت تاثیر گذاری جنود رحمان و جنود شیطان بر ذهن و قلب انسان
37است، چطور اینكه بارها بنده این مطلب را از بزرگان خدمت دوستان عرض كردم؛ ولی در عین حال انگار خواست خدا و مشیت خدا فراز و نشیب در مسائل هست، این هست، این فراز و نشیب وجود دارد.
در این فراز و نشیب است كه انسان یك چیزی گیرش میآید، در این است. یعنی در این قضیه است كه انسان یك چیزی گیرش میآید، یك چیزی میفهمد. پس بنابراین توقعی كه انسان همیشه یك زندگی یكنواختی داشته باشد كه آب از آب تكان نخورد، این یك توقع ناپختهای است. بالاخره روزگار به دست ما و به قلم تقدیر ما نمیگردد، روزگار برای خودش روش خودش را دارد و افراد برای خودشان. امروز یك نفر با شما رفاقت میكند و فردا سر هیچرفاقت را به هم میزند. بعضی از همین افراد خُب ارتباطشان با ما یك قدری كم رنگ شده و فلان شده و فاصله گرفته، من به یك شخص میگفتم: من هر چه فكر میكنم كه من چه كردم كه این ارتباط سی ساله یك مرتبه قطع بشود، خُب به فكرم ...، خُب بگویید به من كه من آخر چه كردم در این چهكاری انجام دادم، توجه میكنید؟
وقتی به همین راحتی، به همین راحتی یك ارتباط به این محكمی و سی ساله صاف قطع میشود، خداحافظ شما، شما اصلَا كی هستی؟ اصلًا شما كی هستی؟ خُب خیلی خَب ... خُب این چه چیزی را برای انسان میرساند؟ خیلی برای آدم مفید است. البتّه ممكن است یك مقداری سخت باشد ولی آن ور سكهاش این است كه دل به این اهل دنیا مبند، دل نبند. دل را جایی ببند كه هیچ وقت نمیتوانی ازش جدا شوی، آن هم از تو نمیتواند جدا شود، آنجا دل را ببند. گرچه مسائل، مسائل سختی است ولی در پشتش خیلی مطالب هست. در این رفتنها خیلی مسائل خوابیده، در این مرضها خیلی قضایا خوابیده، در این دور شدنها و فراقها خیلی مطالب خوابیده، چیزهایی خوابیده كه با پنجاه سال نمازشب گیر آدم نمیآید.

