کیفیت تاثیر گذاری جنود رحمان و جنود شیطان بر ذهن و قلب انسان
35نه او هم عقلش هم عقل كامل، حتّی خیلیها قضاوت بهتری میكنند نسبت به مردها، بسیاری از زنها، بسیاری از چیزها را ما میبینیم در قضاوتهایشان، در مشاورههایشان، در مطالبی كه با هم مطرح میكنند خیلی قویتر، محكمتر و اینها. امّا از نقطه نظر عمل خارجی وقتی پای عمل میرسد، آن جنبه عاطفی و جنبه رأفتی كه خدا در زن بیشتر قرار داده به خاطر بچه، و تربیت و شوهرداری و .... اینها خُب بالاخره وسیله میخواهد، اینها بالاخره همینطوری كه نمیشود بكن و نكن فرض كنید كه یك كاری. این باید خودش به نحوی منزل را بگرداند، بچهها را تحت سرپرستی قرار بدهد، و آن مرد نمیتواند این وظیفه را انجام بدهد، وظیفه مرد كار بیرون است و مسائل است، وظیفه زن هم كه خُب رسیدگی به واسطه همان لطافت نفس است، از این نظر تعبیر به ناقص العقل شده. ولی خُب بایست تعبیر یعنی منظور از آن عقل یك عقل عملی است كه در نهجالبلاغه هم نسبت به این قضیه آمده. دوستان آن صحبت بنده را راجع به این قضیه مورد توجه قرار بدهند، توضیح در آنجا داده شده.
نمیدانم چرا این دفعه امروز ما بیشتر راجع به مسائل مشكله مورد سؤال قرار گرفتیم!
همسرم به خاطر كارهایی كه انجام میدهم یا بعضی از كارها را كه انجام نمیدهم به من میگوید كه از تو راضی نیستم، همچنین به من میگوید: به من اجازه بده كه تا تجدید ... بعضی از مسائل و تكلیف بنده در قبال همسرم چیست؟
خُب شما بایستی كه اطاعت بكنید و وظیفه خودتان را انجام بدهید، حالا توقعات یك نفر برآورده نمیشود خُب آن یك مطلب دیگری است، آن دیگر بسته به آن كیفیت تفكّر او دارد. عرض كردم همه در یك سطح نیستند و خُب اشخاص در این قضیه متفاوت هستند، آنچه كه ما وظیفه داریم فرق نمیكند چه زن و چه مرد، زن و مرد وظیفه دارند هر كدام تكلیف خودشان را انجام بدهند و وظیفه خودشان را انجام بدهند و خودشان را هم گول نزنند و به خاطر مسائل و سلیقهها قضایا را به نفع خودشان تفسیر نكنند و توجیه نكنند و بهترین قاضی هم خود وجدان انسان است كه آن میتواند قضاوت كند الآن در این زمینه به وظیفه عمل شده یا نشده.

