أهمیت همت عالی در سیروسلوک
53جواب: خب این اشكال ندارد بایستی كه انسان با لطف و اینها باشد گاهی اوقات با تنبیه باشد، اخمی باشد گاهی یك تذكری باشد و همراه با نصیحت و تشویق، نه اینكه با چیز خب بالاخره علی كل حال چون كه با كودك سروكارت فتاد پس زبان كودكی باید گشاد، نمیشود انسان با تنبیه و اینها باشد، ولی در عین حال هم نباید خودش را به نحوی نشان بدهد كه از این مسئله راضی است، نه! تذكر بدهد مسئله را بیان بكند همراه با تشویق، بچه ده ساله آنقدر چیز نیست كهانسان بخواهد با او تندی به خرج دهد.
سؤال: در مورد خمس توضیح دهید. آیا ما كه دخل و خرجمان به هم نمیرسد و همه زندگی ما با قرض است آیا خمس شامل حال ما میشود؟
جواب: خب معلوم است كه نمیشود.
سؤال: در مورد دف و دایره و اینها لطفا توضیح دهید. حلال است یا خیر؟
جواب: همانطوری كه عرض كردم در مجالس عروسی یا فرض كنید كه مجالس عید الزهراء و اینها آن اشكال ندارد منتهی نه آنطوری كه خیلی دیگر مجلس از حالت عادی بخواهد خارج شود، ولی در غیر از آنها نه، این ایراد دارد.
سؤال: همینطور نی و تنبك
جواب: خب آنها اشكال دارد، نی ایراد دارد.
سؤال: در مورد غیبت خواستم بدانم اگر [در مورد] كسی كه به همه بدی میكند و همه او را به بدی میشناسند صحبتی كنیم آیا غیبت حساب میشود یا نه؟
جواب: به طور كلی اصلا چرا انسان بیاید حرف بزند؟ چه دلیلی دارد؟ حالا به قول مرحوم آقای انصاری میفرمودند كه دروغ حرام است ولی هر راستی هم كه واجب نیست، حالا گیرم كه فرض بكنید كه این شخص غیبت میكند آدم آدم چیز، چرا انسان بیاید ...؟ ببینید مطلب را من عرض كردم دیگر، در همین جلسه هم عرض كردم، همیشه دنبال چیزی برویم كه چیزی گیرمان بیاید، با این حرفها چی گیرمان میآید؟ ببینید یك ساعت وقتمان را بگذاریم آن این است آن این است، وقتی كه بلند میشوید سبك شدید یا سنگین شدید؟ تمام شد. این را شما معیار قرار بدهید، ملاك این باشد كه برای شما آیا این صحبت واجب است؟ تكلیف است؟ یك امر مهمی است؟ خب در آنجا انسان باید انجام بدهد، یك وقتی نه! همینطوری آدم بنشیند [و بگوید] آن این [كار] را میكند آن [كار] را میكند، خب [كه] چه؟ این همه حرف هست، این همه مطلب هست، چرا انسان بیاید وقتش را به چیزی بگذراند كه برای او

