أهمیت همت عالی در سیروسلوک
39شنیده كه گفتند كه من فرض كنید كه هر چه سید محمد حسین دارد همه را به من داده است؟ یا عكسش بوده؟ گفتند هر چه من داشتم به سید محمد حسین دادم، چرا این حرفهای خلاف را دارند میزنند كسانی كه خودشان منتسب به مرحوم آقا هستند؟ این مزخرفات چیه؟ حالا میخواهیم موقعیت یك فردی را در چیز بالا ببریم؟ این بالا بردن است یا پایین آوردن است؟ ببینید اینها همه مطالب خلاف است.
این افرادی كه در آن زمان، در همان موقع میآمدند اینها با خواستهای خودشان بودند، با خواستهای خودشان بودند، آمدند آمدند به یك جا رسیدند، دیدند خواستشان با خواست استاد با همدیگر تطبیق نمیكند، یك روز صبر كردند دو روز صبر كردند خداحافظ شما، بعد شروع كردند طعنه زدن، حالا هم كه میروند كه ول نمیكنند، اینها همش دكان است، اینها همش دستگاه است، اینها برای مرید بازی است، اینها نمیدانم فلان، حتی بالای منبر بنده خودم شنیدم ازشان در یك مجلس ختم كه با طعنه داشتند به مرحوم آقا میگفتند كه نه هر كه چهره برافروخت دلبری داند، كه شعر حافظ راجع به این مراتب معرفت و اینها هست، اینها یك وقت خودشان شاگرد آقا بودند، آنوقت حالا بالای منبر دارند آقا را مسخره میكنند، دارند طعنه میزنند، البته خدا هم بیكار نشسته، خدا هم میآید میآید همچین پس گردنی میزند پس كله كه میرود طرف تا آن قعر جهنم و كارش به كجاها میرسد كه دیگر بماند.
اینها به خاطر بیاحترامی به اولیاء خداست، پس بنابراین اینها افرادی هستند در همان موقع هستند وقتی كه یك زمینهای پیدا میشود یك دفعه انسان میفهمد ها! پس این از اول اینطور بوده، این از اول در این سطح بوده؟ این از اول در این موقعیت بوده، منتهی به خاطر مسائل و به خاطر جریاناتی این قضیه مخفی مانده، پوششی رویش افتاده، اینجاست كه انسان باید خیلی مواظب باشد، دائما خودش را تست كند دائما خودش را آزمایش كند، دائما ببیند كه نسبت به آن هدف و مرام و مقصد تا چه اندازه پایدار و پابرجاست.

