أهمیت مراقبه بعد از ماه مبارك رمضان
41این دنیا نمیتوانیم خودمان را از مسائل جدا كنیم نمیتوانیم ما یك زندگی و دنیای ایدهآل، از هر جهتی برای خود تامین كنیم، یك جا را میگیریم یك جای دیگرش میلنگد، آنجا را درست كنیم جای دیگرش چیز میشود و بهترین موقعیت این است كه انسان بتواند با رفتار و كردار خودش جلوی كارهای دیگران رابگیردیا تقلیل بدهد، و این را هم در نظر داشته باشد كه خب بالاخره اگر یك مسئلهیخلافِ توقعی مشاهده میكند این دیگر نباید تصور كند كه حالا آسمان به زمین آمد! نه! بالاخره زندگی است دیگر، در یك جای زندگی یك جایش نقصان است و خود بنده كه خب ارتباط بسیار زیادی با خیلی از خانوادهها، صدها خانواده و اینها دارم، تابحال ندیدم موردی، خیلی به ندرت، كه یك زندگی باشد كه هیچگونه درش فكر و خیال نباشد، بالاخره یك جا، حالا یا این یا آن، یك نقصان و یك ضعفهایی مشاهده میشود و باید انسان به خود تلقین كند كه وضعیت و ارتباط خودش را داشته باشد و تا جایی كه میتواند خود را از معرض قرار گرفتن این اموری كه موجب تشویش خاطر است دور نگه دارد، تا وقتی انسان یك چیز نبیند دلیل ندارد هی تفحص كند، بسیاری از این ناراحتیها و وسوسهها و مسائلی كه پیدا میشود مقصرش خود ما هستیم، بیخود و بیجهت میرویم یك قضیه را كنكاش میكنیم، و این كنكاش كردن برای ما ذهنیت ایجاد میكند، گرچه اصلا نباشد، اینی كه بنده عرض میكنم چون در ارتباط با بسیاری از مسائل [قرار دارم.] و گاهی از اوقات اصلا شیطان وسوسه میكند، حالا آن طرف قصد هم ندارد، میگوید نه اصلا تو قصد داشتی، میگوید بابا تو كه در قلب من نبودی، در قصد و فكر من كه نبودی، میگوید نه! مسئله به این نحوه و به این كیفیت است یا حداقل درصدش پایینتر است و اینها.
انسان خوب است [از تجربه دیگران استفاده كند] خیلیها این تجربه را كردند كه گاهی از اوقات انسان از یك مرتبهای كه ممكن است آن مرتبه برای او مسئلهساز باشد از آن مرتبه رد میشود و بعد آن مسئله هم میگذرد و آن به دست فراموشی سپرده میشود و هیچ اثری هم از خودش باقی نمیگذارد و اصلا خود حال و هوا عوض میشود. حالا اگر انسان در آن مرتبه بیاید بایستد و همان مرتبه و موقف و مقطع را بخواهد درش كنكاش كند همان تبدیل میشود به یك مسئله، این دیگر او را رها نمیكند. لذا ما دستور داریم كه كنكاش در كار دیگری نباید بكنیم و این دستور اختصاص به افراد عادی ندارد، نسبت به زن و شوهر هم [هست]، حتی نسبت به زن و شوهر، دلیل ندارد فرض بكنید كه شوهر حالا یك ساعت دیر آمده این زن بلند شود بگوید كجا بودی؟ تلفن بزند به این موبایلش، حالا اگر موبایل خراب باشد یا ارتباط برقرار نشود كه دیگر واویلا! حتما خاموش كردی! نمیدانم فلان و از این بساطی كه ....!، خب نتوانسته، نشده، برویم دنبال كارمان بعد هم آن یك ساعت [بعد] میآید، حالا

