استقامت و ثبات در راه
59و مبتلا به كسالت ریوی است اگر بخورد ممكن است خطر داشته باشد. این كه صرفا انسان خوشش میآید و از یك حالتی لذت میبرددلیلی بر حُسن او برای نفس نیست بلكه ممكن است كه یك آثار سوئی را بعدا برای او به وجود بیاورد.
سؤال: اگر شیر دادن به طفل باعث ضعف مادر شده است مادری كه قرص اعصاب میخورد و [این شیر] بچه را اذیت میكند و اطرافیان احساس میكنند قطع شیر برای مادر بهتر است آیا میشود طفل را از شیر گرفت؟
جواب: اگر چنان چه تشخیص داده بشود كه شیر دادن برای بچه مضر است با این وضعیت و بتواند در او اثر سوء بگذارد بله انسان میتواند از شیر بگیرد ولی اگر انسان بتواند با راههایی خود را كنترل كند در عین حال یك مقداری هم دچار اذیت و اینها شود در آن صورت شیر دادن بچه را نباید ترك كند چون حق طبیعی بچه است
سؤال: تا به حال این طور فهمیده بودم كه انسان بیشتر باید سكوت كند بخصوص در وقتی كه در خود قدرت مباحثه با طرف را نبیند ولی در اول رجب بعضی از آقایان فرمودند باید از مكتب دفاع كرد وظیفه چیست؟
جواب: انسان در هر جا باید ببیند كه زمینه چیست؟ نمیتواند همه مواضع را به یك كیفیت ببیند و یك حكم قابلتسری برای همه جا نیست. انسان بایدموقع را بشناسد و موقعیت را خوب درك كند پذیرش شخص مقابل را بایداحساس كند و دفاع از مكتب به این نیست كه انسان یك چماقی و چوب به دست بگیرد [و] در خیابان راه بیافتد و خلاصه بخواهد حساب همه را برسد! نه! باید انسان نسبت به آن وظیفهای كه دارد در وهله اول خودش اقدام كند و بعد اگر احساس قبول و پذیرش نسبت به بعضی كرد در آن حدی كه بتواند حقایق را درك كند خب انسان میتواند مطالب را مطرح كند

