اهمیت توجه به کیفیت بهره مندی از عمر
47بدون عبور از ولایت و بدون پذیرش امام به عنوان ولی امكان ندارد
سؤال: آیا این ولایت را انسان باید از همان عالم ذر با خود داشته باشد؟
جواب: این ولایت در وجود هر شخصی هست حتی در وجو د كفار هم هست منتهی باید در این دنیا آن را بارور كند و نگذارد این استعداد و این نطفه دراین دنیا بدون نتیجه بماند
سؤال: انسان از كجا بداند كه وارد این حصن شده است؟
جواب: همین كه انسان احساس میكند محبتامام علیه السلام را دارد دلالت بر این میكند كه مورد نظر آن حضرت [واقع] شده است منتهی خب همان طوری كه عرض كردم باید انسان مراقبه داشته باشد و با مراقبه این مطلب را محكم كند
سؤال: آیا این حدیث شریف با حدیث ولایت علی بن ابیطالب فرقی میكند؟
جواب: نه! یكی است
سؤال: آیا مفهوم لااله الااللَه همان ولایت است كه در بطن خود دارد؟
جواب: بله! لا اله الا اللَه حقیقت آن باحقیقت ولایت یكی است و ولایت پل و راه عبور به لاالهالا اللَه است
سؤال: در عنوان بصری فرمودید كه عبد نباید در امور خود تدبیر كند در حالی كه تمام نظام هستی با تدبیر و نظم الهی شكل میگیرد؟
جواب: این مطلب را در جلسه قبل عنوان بصری توضیح دادم
سؤال: درتفسیر سوره بقره آمده است كه حضرت آدم علیه السلام از آن شجره استفاده كرد. در بحث و روایت از ائمه علیهم السلام آمده است كه آن وقت كه آدم به عرش نگاه كرد و نام اهل بیت را دید دچار حسرت شد و آن حسرت سبب هبوط ا و شد. چرا حضرت آدم به اهل بیت حسادت پیدا كرد؟
جواب: البته حسادت نه منظور این است كهواقعا به آنها حسد پیدا كرده است، نه! در این كه در ذهناو خطور كرد كه چرا این مقام و مرتبهائمه نصیب او نشده است؟ این مسئله برای حضرت آدم پیدا شد و این همان مقام نقص آدم بود چون حضرت آدم در آن موقع به مرتبه كمال نرسیده بود و لازمهنقص همین است كه انسان نتواند آن مطالب را درك كند اما همین حضرت آدم وقتی كه در تحت ولایت ائمه علیهم السلام قرار گرفت بههمان مقام كمال كه حقیقت ولایت بود خودش دسترسی پیدا كرد

