اهمیت مساله سکوت و آرامش در مسیر سیر و سلوک
37كنیم؟ حالت سردی در ما به وجود آمده است سا بق حال ما بهتر بود.
جواب: ببینید حالات افراد اینها یكسان نیست ممكن است برای سالك در بعضی از حالات شوق و رغبتی پیدا شود ممكن است نه. به قول سعدی اگر درویش بر حالی بماندی دو دست از هر دو عالم برفشاندی حالات انسان مختلف است در بعضی از حالات حالات شوق است در بعضی حالات سستی است و انسان با ید در همان حالات سستی به كار خود ادامه بدهد آن چه كه برای انسان حاصل میشو د در همین حالات است اگر انسان با شوق و رغبت انجام بدهد كه چندان این مسئله مسئله قابل توجهی نیست خب مثل یك ما شینی میماند كه شما این را در سرازیری قرار بدهید و موانع را از سر راه این بردارید خب راننده هم نداشته باشد این حركت میكند بنزین هم نداشته باشد راه میرود اما مهم این است كه راننده بر ماشین سوار شود و از جادههای پرپیچ و خم و صعب العبور و صعود به بالا بخواهد ماشین را هدایت كند این مسئله مهم است حالاتی كه برای انسان پیدا میشود یا حالات شوق است كه از او تعبیر به حالات جذبه میكنند یا حالات حالاتی است كه انسان در آن حالات آن شوق و آن رغبت را ندارد و باید خودش از پیش خودش اعمال كند در این حالات است كه سا لك رشد میكند نه در آن حالات یعنی اگر برای انسان آن حالات پیدا شود و بر خلاف میل خودش بخواهد به تكالیف بیایستد اینها مؤثر است در قبال این مسئله مسئلهمراقبه هم خیلی اهمیت دارد باید ببینیم آیا به دستوراتی كه داده میشود و به آن مراقبهای كه مورد نظر بزرگان هست عمل شده یا نشده است؟ اگر نشده است ما چاره راه را باید در مراقبه بیشتر در آن جا باید جستجو كنیم

