اهمیت اطمینان و ثبات قلبی در سیروسلوک
31سؤال: آیا من وظیفه دارم با همسرم به خانوادهاش که در طهران هستند و میخواهد هر دو سه هفته به آنها سر بزند با او باشم؟ یامیتوانم در خانه به انتظار او بمانم ولو چند روز هم طول بکشد، چون من در خانه خود بیشتر آرامش دارم، خیلی با خانوادهاش اختلاف داریم.
جواب: این مسائل باید با خود همسر حل بشود، نباید اختلاف با آنها موجب بشود که انسان از حدود راه خارج بشود و این قضیه به قطع ارتباط منتهی بشود و در بعضی از اوقات انسان احساس میکند که نکند که این کم کم برای او تبدیل به یک حالت انانیتی بشود که حالا به حساب سلوک و اینهامیخواهد بگذارد و از آن وظیفه بخواهد رویگردان بشود، زن باید از شوهر اطاعت کند و اگر شوهر از او میخواهد که با او به سفر برود باید با او به سفر برود و نباید با او مخالفت کند، میتواند این مسائل را با او به یک نحوی که کمتر موجب برخورد خواهد شد حل کند، علی کل حال مخالفت با همسر صحیح نیست.
سؤال: شما بارها فرمودهاید که بمحض اینکه یک زن چون و چرا برای شوهر بیاورد باخته است و دیگر تمام اعمال او خراب و ضایعمیشوند، اگر حرف زور یا قضاوت ناصحیح باشد چه؟ چون من آنقدر ناامیدمیشوم که از اعمال واجبم فاصله میگیرم و فکر میکنم که وقتی اعمال من قبول نیست دیگر چرا باید انجام بدهم؟
جواب: خب ببینید این مطالبی را که ما عرض میکنیم اینها مطالبی است که از بزرگان شنیدهایم، انشاءاللَه از خودمان چیزی اضافه نکنیم، این مطالب مطالبی است که از ائمه راجع به اطاعت زن از شوهر رسیده و در همین موارد است که انسان باید صبر کند، من الانیک مثالی برای شما زدم، راجع به مرحوم آقا سید احمد خسروی که گفتم شب خواب دیده بود که به او میگویند که فردا تو در این محکمه محکوم خواهی شد، خیلی خب با آغوش باز رفت و پذیرفت و هیچ مشکلی هم پیشنیامد، خب حالا فرض کنید این شما هستید، چه خواهد شد؟ اگر خدا در خواب شما بیاید بگویدخانم فردا ساعت ١٠ شما با شوهرتان یک مشاجرهای خواهید کرد و در عین حال هم که میدانید حق با شماست شما با او دعوا نکنید که نخیر و اینطور نیست و تو بیخودمیکنی و تو فلان، خیلی خب حالا اگر قرار بشود خدا شب در خواب به شما بگوید که در این مسئله و در این قضیهشما ساکت باش! چه کار میکنید؟ همین کار را انجام بدهید! چه تفاوتیمیکند؟

