أهمیت جایگاه عقل به عنوان میزان تشخیص حق از باطل در جمیع شئون سالك
39بیاورد. انسان درتمرینهایی که میکند، خیلیها به این مسائل توصیههایی می کردند ده دقیقه یک ربع در طول شبانه روز توجه به نفس، نفی خواطر البته نفی خواطر فرق میکند با توجه به نفس، انسان خاطرات رااز ذهن خودش دور میکند، بعد از یک مدت بر خاطرات غلبه میکند و میتواند دیگر خاطرهای را در خودشراه ندهد ودیگر اینکه انچه را که ایجاد خاطره در نفس میکند آنرا انسان انجام ندهد، توجه به اخبار خاطره را زیاد میکند توجه به تلویزیون و فیلم وامثال ذالک ایجاد خاطره میکند و توهمات وتخیلات را در انسان زیاد میکند و انسان را در جزئیت نگه میدارد. توجه کردید! عرض کردم با یک دست دوتا هندوانه نمیشود برداشت، انسان اگر بخواهد راه صحیح و راه تجرد را برود باید هم بستر را آماده کند و هم موانع را بردارد، هردو، این قضیه باید در هر دو طریق انجام بشود
سوال: اگر افراد حقی به گردن ما داشته باشند مثلا شب غیبت آنها را کرده باشیم برای سفر حج لازم است که از همه آنها حلایت طلب کنیم؟ اگر نتوانستیم اعمال ما چگونه است؟
جواب: اگر بگوشش نرسیده که انسان لازم نیست برود وبگوید وحلالیت بطلبد. اگر بگوش اون شخص رسیده پس بهتر این است که این مطلب راانجام بدهد
سوال: دختر من علاقه زیادی به عروسک دارد بخصوص اینکه همه بچهها عروسک دارند. با توجه به مطلب [شما] درمورد عروسک، ما چه کنیم که بچه را در این زمینه قانع کنیم؟
جواب: ببینید چون که با کودک سروکارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد وقتی که انسان نمیتواند و مانعی دارد با این قضیه، باید با وسائل دیگر با اسباب دیگر بتواند جای گزینی برای او پیدا کند
سوال: شاخص برای اعتدال چیست؟ از کجا بدانیم که در قضایا واموراتی که در پیش گرفتهایم در راه اعتدال حرکت میکنیم؟
جواب: این مسئله به تجربه و شناخت خود انسان برمیگردد. بنده عرض نمیکنم اگر کسی راه اعتدال را برود دیگر معصوم است. هر شخصی به همان میزانی که فهم دارد خودش را گول نزند توجه کردید خودش راگول نزند بین خود و بین خدا فرض کند راجع به دیگری میخواهد قضاوت کند، همان را راجع به خودش انجام دهد. این شاخص اعتدال است. اگر اومدند ازانسان سوال کردند آقا راجع به این قضیه چه کنیم؟ ما چه میگوییم؟ میگوییم آقا این کار را بکن همان کار را راجع به خودمان بکنیم. اگر این کاررا کردیم نزدیکتر هستیم و کم کم فکر ما برای رسیدن به مطلب بازتر میشود

