ملاک تشخیص سلوك حقیقی از مجازی
49از آنجایی که مرحوم آقا به بنده سفارش کرده بودند که شب مسافرت نکنم و از شب نگذرد، و من اگر میخواستم بیایم نماز بخوانم و برگردم، نیم ساعت وقت میگرفت، به خاطر این قضیه گفتم که نماز را بعد میخوانم و این مسئله را طول میدهم و در این گونه موارد، ایرادی ندارد.
یعنی یک وقتی اگر انسان یک مسئله مهم و بااهمیتی در نظرش باشد، ایرادی ندارد نماز را مقداری به تأخیر بیندازد. ولی اگر در غیر از این صورت بود، اشکال وارد است و درست است.
حالا اشکالی که ایشان کردهاند:
سوال: خود شما بارها فرمودهاید که شکل و همچنین عروسک و مجسمه در خانه باشد، اشکال دارد، حال، شکل این پرنده که روی آینه منزل شما است متوجه نشدم باید بروم بالا و دو مجسمهای که در بوفه میباشد، علّت چیست؟
جواب: اگر آن که در بوفه است، مجسمه باشد چشم، میروم و آن را برمیدارم و آن که روی آینه است، خودم تا حالا متوجه نشدم که روی آینه شکل دارد. بروم ببینم به نحوی هست که چون ممکن است شکلی باشد که خیلی واضح نباشد، آن اشکالی ندارد. اگر شکل پرنده کاملًا واضح باشد، بله، آن اشکال دارد و بهتر است که نباشد.
علی کل حال از ایشان هم خیلی متشکر هستیم که ما را متوجه کردند و نه تنها این موجب کدورت بنده نشده است، بلکه خیلی موجب خرسندی بنده است که رفقا به مسائل توجه دارند و باید هم همینطور باشد.
سوال: خانمی باردار هستم، زمانی که میخواهم نماز بخوانم، حالت تنگی نفس به من دست میدهد و سعی میکنم زود نمازم را تمام کنم و گاهی اوقات تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام را بخوانم. اما اذان و اقامه را نمیگویم، آیا اشکال دارد؟
جواب: نه! اشکال ندارد، حتی شما میتوانید نماز را نشسته بخوانید و نایستید. اگر باردار هستید و در حال ایستاده ضرر دارد و باعث تنگی نفس شما میشود، از مواردی است که میتوانید بنشینید و سر فرصت نمازتان را بخوانید و هم اذان و هم اقامه را نشسته بگویید، اشکالی ندارد.

