ضرورت اجابت دعوت خدا و رسول خدا جهت إحیاء قلوب
51این چیزهایی که فرمودند این را خدمت شما عرض کنم آن چیزهایی که فرمودند که خداوند میبخشد آن چیزهایی است که از روی ندانم کاری باشد، از دستانسان برود، آدم بگوید عجب! من چرا این جوری کردم؟ چرا من چیز کردم؟ من که اهل این کار نبودم! من که اهل این حرف زدن نبودم! گاهی اوقات انسان در صحبت ممکن است تند شود و یک وقت یک حرفی را [بزند] یا یک کاری را بکند کاری که از روی جوانی هست از روی چیز هست، به مردم هم مربوط نیست. حق الناس هم نیست. اینها چیزهایی است که خدا از انسان میگذرد در صورتی که انسان توبه کند و پشیمان شود.
اما اگر چیزهایی که مربوط به حق الناس است غیبت مربوط به حق الناس است خدا نمیگذرد خدا نمیگذرد. تهمت اگر کسی بزند مربوط به حق الناس است بدون تحقیق بدون تحقیق انسان بیاید یک مطلبی را به کسی نسبت بدهد خب میدانید چه عواقبی به دنبال دارد؟ خدا از اینها نمیگذرد انسان باید تحقیق کند هر کسی میخواهد باشد، سالک هم باشد خدا پدرش را درمیآورد. بنده یک چیزی را بردارم به رفیقی نسبت بدهم در حالتی که صحت ندارد غلط است این مسئله صحیح نیست. چه رفیق چه غیررفیق، همه مردم.
دستوراتی که در سلوک داده شده است ایندستورات فقط اختصاص به رفقا ندارد و این به همه افراد سرایت دارد، به همسایه سرایت دارد به همکار سرایت دارد به مشتری سرایت دارد شما به مشتری که نمیتوانید دروغ بگویید و بگویید که آقا این جنس بهتر است بیا این را بگیر، حالا چون رفیق نیست میتوانید دروغ بگویید؟ چون رفیق نیست میتوانید سرش را کلاه بگذارید؟
سؤال: گاهی که حرف زیاد میزنیم یا غیبت میکنیم و بعد پشیمان شده و استغفار میکنیم آن حال توخالی شدن هنوز تغییر نمیکند، علت چیست؟
جواب: علت این است که باید حسابی این مسئلهای که به وجود آمده از بین برود. شما غیبت کردید یک کدورتی رفته، باید بروید درستش کنید، به آن شخص بگویید من غیبت کردم من اشتباه کردم من چه کردم و همین طور غیبت میکنید.

