ضرورت اجابت دعوت خدا و رسول خدا جهت إحیاء قلوب
41نزدیک هم اشکال ندارد حالا راه دور لازم نیست نباید با آنها دیده بوسی کنیم؟ نه! چه اشکال دارد؟ این حرفها چیست؟ این حرفها همه خلاف است
سؤال: ما وقتی به برادرشوهرمان که جوان است سلام نمیکنیم مادرشوهر و پدرشوهرمان ناراحت میشوند خب بشوند و میگویند چرا بی احترامیمیکنی؟ و ما نمیتوانیم جواب آنها را بدهیم خب لازم نیست انسان فرض کنید که بیاید و خودش را در مقابل آنها قرار بدهد، ولیکن سلام کردن و این حرفها، یک وقتی سلام میکنی، میآیی قشنگ! به به سلام علیکم! خوش آمدید و خوش آمد مرا ز آمدنت! به این کیفیت سلام میکنی خب بله! نه، یک وقتی سلام میکنی و میروی، یک سلام کردن که حالا دیگر آنها هم ناراحت نشوند در آن حدّدیگر .... فرض کنید که دیگر اگر میبینید سلام نکنید آسمان به زمین میآید و همه چیز از هم میپاشد و انگار همه دنیا مانده به این سلام کردن! خب آدم میتواند یکنحوی سلام کند یک پیسی بکند و بعدهم خلاصه برود و به کارش برسد که رعایت احترام بشود و یک تعظیمی هم کند که این موقعیت ...
ما خودمان میتوانیم مسائل راارزیابی کنیم و مخصوصا شما که بهتر از ما میتوانید نسبت به موقعیت آن چه را که سزاوار است آن را انجام بدهید. علی کل حال مطلب این است. مسئله این است. ما مطلب را خدمت شما عرض میکنیم دیگر حالاانجام دادن و کیفیت پیاده کردن آن بر عهده خود شما است. خب من که نمیتوانم در آن جایی که برادرشوهر میآید بایستم بگویم آقا چکار کن؟ چند درجه خم شو؟ راست شو؟ صدا را بالا ببر؟ سر را پایین بیاور؟ این را دیگر خود فرد باید [ارزیابی کند.]
یا در مورد نشستن بر سر سفره با نامحرم، در مورد خانوادگی. انسان هزار جور میتواند، میتواند مسا ئلی را ترتیب بدهد بهانههایی را بیاورد به یک کیفیتی، ولی در نهایت اگر دید هیچ راهی نیست و اصلًا به طور کلی میخواهد شیرازه زندگی پاشیده شود، خب یک گوشه سفره که نه مردی هست نه زنی، میگویند آقا مرض که نداری؟ خب بسیار خب ما گوش میدهیم. شما که میخواهید سر سفره باشید و همه چیز از بین برود، شما که دین ما را از ما دارید میگیرید خب اقلا این آقا که مرض دارد این که چیزی در او نیست، بلندشود برود آن گوشه سفره بنشیند، آن جا، آن قسمت، قسمت مردها باشد نه این که صاف بنشیند جلوی چشم من و یا این که نه! برای این که رضایت حتما جلب شود برادرشوهر دقیق مقابل در یک

