ضرورت اجابت دعوت خدا و رسول خدا جهت إحیاء قلوب
35همه که یک جور نیستندو همه که یک قسم نیستند.
چرا امیرالمؤمنین به امام حسن علیه السلام حالا این ترجمه [و] توضیحی که بنده [در وصیت نامه امیرالمومنین علیه السلام دارم] انشاءاللَه که پخش شود و منتشر شود و دوستان ببینند و بدانند که حضرت چه معجزهای در این وصیت نامه [ارائه دادند؟] چرا امیرالمؤمنین به امام حسن میفرماید اگر میتوانی فقط نگاه زنت را منحصر در خودت کنی، این کار را انجام بده! اگر میتوانی یعنی نشدنی است. یعنی تا جایی که میتوانی! برای چیست؟ بخاطر این است که جلوی اینها را گرفته شود دیگر، بخاطر این که آقا نیاید به من بگوید حضرت آقا بیا به دادم برس بدبخت شدم بیچاره شدم فلان شدم بعد از سه تا بچه و سن پنجاه و چند سالگی چه دارد میشود! بخاطر این است.
این دستوراتی را که در شرع دادند اینها بخاطر افراد لاابلالی نیست، آنها لاابالی هستند بگویی نگویی آنها کار خودشان را میکنند. برای من و شمای مسلمان و نمازخوان و اهل دعا است، به ما این دستورات را دادند. خب چه کسی عمل میکند؟ چه کسیترتیب اثر میدهد؟ نتیجه این است که بلند میشویم نماز میخوانیم حال نداریم کسل هستیم کسالت از کجا آمده؟ این بی رغبتی از کجا آمده؟ بله! اگر تکلیف ما فقط همین است که دو تا الاکلنگ بکنیم و به آن چه را که گفته شده [و] دیگر مسئلهای بر ذمه نباشد خب اشکال ندارد این مطالب هم خیلی [مهم نیست.] ولی اگر نه! قرار بر این باشد که بخواهیم حرکت کنیم بخواهیم در خودمان تغییر ایجاد کنیم بخواهیم روز بعد را بهتر از روز قبل [بکنیم باید بیشتر دقت کنیم.]
مگر پیغمبر نفرمودند کسی که دو روز او مساوی باشد، آن شخص بیچاره و بدبخت است؟ دو روز ا و یعنی امروز که روز پنجشنبه است مثل روز چهارشنبهاش باشد. خب این مساوی بودن از کجا پیدا میشود؟ از این که این کارها را روزمره تکرار کنیم همین طور برویم جلو. بعد هم ملعون کیست؟ آن کسی است که روز بعدش بدتر از روز قبلش باشد! بدتر از روز قبل باشد!

