علت ثبوت احكام الهی و مبانی اخلاقی در شرایط مختلف زمانی و مكانی
61حضوری را که در آن جا احساس کردیم بیاوریم آنجا که خیلی مشکل است میشود روی آن حساب کرد.
امام زمان ما امام زمانی است که از ما به ما نزدیکتر است. مرحومآقای حدّاد میفرمودند کور باد آن چشمیکه صبح از خواب برمیخیزد و قبل از افتادن به در و دیوار و پنجره چون انسان از خواب که بیدار میشود چشمش به دیوار و پنجره و کمد و [... میافتد دیگر ] چشمش نیفتد به امام زمان! این قضیه چیست؟ امام زمان که در اتاق نیست، جسم ظاهر او که در اتاق نیست. یعنی چه؟ آقای حدّاد این را میخواهند بفرمایند: همین نگاه تو که الآن دارد می افتد به این ستون و این ستون میآید در نظر تو، این اراده امام زمان است. نخواهد، نمیافتد. این است!! این امام زمان را ما باید احساس کنیم؟ از ظاهر رد شویم و عبور کنیم و به این مرتبه برسیم، وقتی رسیدیم این میشود ارتباط.
حالا دیگر آن خودش میداند چه جوری با ما عمل کند. آن دیگر مسئله دست خودش است. آن کشتی دست او است و خود او مسئول و راهنما است و هرجا که صلاح بداند خودش به آن کیفیتی که میداند آن را هدایت میکند. اگر صلاح باشد برای ما، این ارتباط را هم تبدیل به ارتباط ظاهری میکند و اگر برای ما صلاح نباشد ارتباط را به ارتباط شهودی مثالی انجام میدهد و اگر باز صلاح نباشد به همین ارتباط عقلانی که از هر دوی آنها مهمتر است ما را به آن سمت میرساند.
انشاءاللَه تتمّه صحبتها برای مجلس بعد به حول و قوّه الهی.
اللَهم صل علی محمد و آل محمد

