علت ثبوت احكام الهی و مبانی اخلاقی در شرایط مختلف زمانی و مكانی
45همگون باشد و آن گریه کردن در اختیار انسان نیست. خود بنده همین طور هستم. یکی از ایرادهایی که بعضیها گرفتند این است که فلانی گریه نمیکند یعنی بنده. بنده در مجالس گریه میکنم اتّفاقاً گریهام هم میآید. استثناءاً در بعضی از موارد، این طور هم نیست. حالا اگر دارویی دوایی قرصی چیزی باشد حاضریم بخوریم تا این که بیشتر گریه کنیم و رفع سوء تفاهم شود از رفقا و دوستان و اینها.
گاهی اوقات خب انسان گریهاش میگیرد، گاهی گریهاش نمیگیرد. پدر ما هم همین طور بود. دیگران هم که ما دیدیم این طور بودند. لازم نیست که هر مداحی آمد و هر صحبتی کرد و هر چه گفت آدم همین طور مثل ناودان ...! نه آقا، خب بالاخره اشعار مختلف است، صداها مختلف است، کیفیت ترکیب مختلف است، فضا مختلف است، اینها مسائلی است که دست به دست هم میدهد تا این که حالت تأثّر برای انسان پیدا شود. در بعضی از موارد هست و در بعضی از موارد هم کمتر است. برای امام حسین و ائمّه هم فرق نمیکند. میگویند تأثّر که داری همین که خودت احساس میکنی برای ما کافی است. داد و بیداد کشیدن و هی صدا را بالا آوردن این فقط یک زحمت اضافی است.
سؤال: زن اگر شوهرش بهانه بگیرد چه وظیفهای دارد.
جواب: این است که با او مرافقت کند. در این مسائل که شما بهتر ازمن میدانید که چه باید کرد که دل به دست آورد، دل شکستن هنر نمیباشد. انسان باید رعایت کند و به نحو صحیح و پسندیده مرافقت کند و خیلی از مطالب هست، رعایت ظرافتهایی که اصلًا جلوی این بهانهها را میگیرد، خیلی از مسائل است و خود زنها این مطالب را بهتر میدانند.
صحبت راجع به مردان است بله اگر مرد از این لباسهای آستین کوتاه و اینها بپوشند که زن نگاه کند این حرام است و نباید بپوشند.

