علت ثبوت احكام الهی و مبانی اخلاقی در شرایط مختلف زمانی و مكانی
43حضرت فرمودند: نصف میکنم، نصف را تو ببر منزل، نصف را هم تو ببر. تا شمشیر را کشیدند آن که مادر نبود ایستاد بیر بیر مثل دیوار نگاه کرد! مگر تو مادرش نیستی؟ پس چرا طوریت نشد؟ آن یکی گفت نخواستم، یا علی همه را بده به او، گفت بردار ببر. این عشق این است. این نزدیکی این است. میگوید نباشد. چرا؟ چرا این است؟ تا حالا به آن فکر کردید؟ چرا آن مادر در این جا با نامادری تمیز و تشخیص داده میشود؟ چرا؟ چون آن بچّه را جزئی از خودش میبیند. احساس میکند. شمشیری را که الآن علی میخواهد بر سر بچّه بیاورد آن شمشیر را بر سر خودش دارد احساس میکند. دیگری نه! او میگوید نه! این آدمیاست که کنار است و بگذار بزند بگذار بزند، هزار نفر هم بمیرند برای او مسئله نیست. لذا یکدفعه میترسد ا! الآن علی به سر من دارد شمشیر میزند، این بچّه مثل من است، این حالت را باید ما داشته باشیم. این مسئله که جای بسیار دقّت دارد.
سؤال: سالک در قبال مهمانیهای شهرستانی که مکرّر به خانه او میآیند و اهل رعایت نیستند و زن و مرد مختلط هستند چه وظیفهای دارد؟ آیا میتواند از پذیرفتن آنها سرباز زند؟
جواب: این مسئله مربوط به مرد خانه است که آن باید نسبت به این مسئله دقّت داشته باشد ولکن اگر افراد در فضای خودشان هستند این کاری به کار آنها نداشته باشد، غذایشان را بیاورد و چیز کند و خودش، خودش را حفظ کند که درمعرض قرار نگیرد.
سؤال: در مجالسی که تشکیل میشود آیا آوردن اسباب بازی صدادار یا جغجغه برای بچّهها اشکال دارد؟
جواب: بله اشکال دارد و جایز نیست.
سؤال: السلام علیکم. أرجوا ایضاح معنی التّباکی فی عزاء الامام موجزاً؟ ما وظیفة الزوجة إن کان زوجها یتلجّج علی اشیاء کثیرة.
جواب: مسئله تباکی عبارت از این است که انسان در مجلس بنشیند البتّه فارسی از این نظر عرض میکنم که بقیه دوستان هم بدانند، بعد عربی: تباکی به این است که انسان نتواند گریه کند، حالت حزن دارد، منتهی باید حالت حزن را درمجالس عزا به یک نحوی اظهار کند نه همین طور بنشیند و نگاه کند به کسی که دارد میخواند، سرش را بیاندازد پایین، حالت محزون بودن و متأثرّ بودن از این مسائل، این را تباکی میگویند و این ثواب همان بکاء را دارد. در دستگاه امام حسین عربده کشیدن نیست، سر این طرف و آن طرف کوبیدن نیست، دل را باید با عاشورا هماهنگ کرد. نه این که نعره [بزند]، خر هم میتواند خیلی نعره بکشد، از انسان نعرهاش بالاتر است. دل باید با امام حسین همراه و

