علت ثبوت احكام الهی و مبانی اخلاقی در شرایط مختلف زمانی و مكانی
51ندارد هیچ تفاوتی در این مسئله نمیکند. تفاوت فقط برمیگردد به خصوصیت خود آن فرد در خارج که مسلمان است و به احترام او یک مطلبی اضافه میشود که این خصوصیت در زن خارجی و در زن غیر مسلمان نیست ولی از نظر تأثیری که این نگاه در خود مرد به وجود میآورد فرقی نمیکند. این که دیگر مسلمان و غیرمسلمان ندارد. این طور نیست که مسیحی دور خودش یک خط کشیده است که اینها فرض کنید تأثیر نگذارد.
سؤال: اگر در خانه شوهر که طلبه است و ادّعای مرام راه آقا را هم میکند ولی به راحتی آهنگ گوش میدهد، و درس نمیخواند و کلاس نمیرود خب پس این چه کار میکند این که دیگر همه کار میکند و فیلمهایی که حرام است تماشا میکند و با زن نامحرم خب این که خیلی دیگر، بحث خیلی دقیق شد، انشاءاللَه بیش از این نفرمودند! چکار باید کنیم؟
جواب: هیچی باید دعا کرد که خدا همه را اصلاح کند دیگر.
سؤال: آیا معرفت به امامان و ائمّه معصومین تلقینی است یاتدریجی؟ چگونه باید در خودمان ایجاد کنیم
جواب: تدریجی است خب این دفعتا پیدا نمیشود این معرفت به واسطهمطالعه و تفکر و همین طور به واسطه واردات، وارداتی که برای انسان حاصل میشود هی معرفت بیشتر میشود.
سؤال: فلسفه اشک چیست؟ چرا میگویند اگر یک قطره اشک ریخته شود همه گناهان پاک میشود
جواب: خود اشک فلسفه ندارد. شما پیاز هم جلوی چشمتان بگیرید اشکتان میآید. اینهایی که فیلم بازی میکنند ندیدید؟ این مثل ناودان دارد ...! از کجایش میآید این همه اشک و این حرفها؟ حالا یک پیاز چپانده به اصطلاح در چیزش این نیم ساعت شروع میکند به گریه کردن و میگویند عجب آدم با رأفت و با شفقتی است!! اشک هم یکی از چیزهایی است مثل اظهار حزن با صدا. یک وقتی شخص ناخداگاه صدایش در روضه به مصیبت بلند میشود آن اشکال ندارد. حتّی غش هم بکند اشکال ندارد چه عیب دارد؟! یک وقتی نه! خودش را به غش میزند.

