أهمیت فهم و تطبیق مبانی كلی سیروسلوك بر مسائل جزئی زندگی
49این جا هیئت نیست و بنده هم هیئتی نیستم و به دنبال فقط دردمندی میگردم که از رفاقت با او برای خودم کسب فیض کنم و این را به عنوان تواضع نمیگویم، بنده اهل تواضع نیستم، در زمان مرحوم والد هم نبودم، حالا احساس میکردم که همان طوری که با صراحت باشم خیال میکنم آن برای خودم و حال خودم بهتر است و همین نکته موجب اعتراض بعضیها نسبت به بنده شده بود، هم زمان سابق و هم الآن، ولی علی کل حال همان طوری که این مخدّره فرمودند شاکلهها را نمیشود عوض کرد، این هم از جمله آن مواردی است که دیگر دوستان عذر ما را میپذیرند و احساس کردم که خیلی صریح با رفقا صحبت بکنم بهتر است، یعنی این واقعاً به نفع همه ما است
و ما باید بدانیم که همان طوری که سابق عرض کردم خب جاهای دیگر هم هست، عمرمان را تلف نکنیم، این سفرهای که در این جا پهن شده، غذاهای خاصّی در این سفره گذاشتند، ممکن است این غذاها جاهای دیگر نباشد و یا غذاهایی که در جای دیگر است این جا نباشد، علی کل حال موائدی که در اینجا است مشخّص است، مسائلی که در اینجا هست، مشخّص است و احساس ما این است ادّعای عصمت نمیکنیم، ادّعای خطا میکنیم ادّعای نسیان میکنیم، ادّعای نقص داریم احساس ما این است که شاید اگر صدق در راه و نیت ما وجود داشته باشد، مورد نظر و عنایت خدا قرار خواهیم گرفت. این احساس به این کیفیت است و لذا خب همان طوری که رفقا مشاهده میکنند، در خیلی از قضایا و مسائل رفقا راه و روش ما را جور دیگری دیدند و با آن چه را که خیلیها خود را از موالیان مرحوم آقا میپنداشتند متفاوت بوده، در جهتگیریهامان، در صحبتهایمان، در مسائلی که بوده و علی کل حال به همان کیفیت با این که مورد بعضی از اعتراضها قرار گرفتیم یا حتّی فراتر از اعتراض، ولی در عین حال آن چه را که به نظر رسید گفتیم ما از آنها نمیتوانیم تخطّی کنیم هر چه بادا باد، نمیتوانیم. همین کیفیت در ارتباط خود ما هم وجود دارد، بنده نسبت به افرادی که آنها دردمندند و به دنبال دوا میگردند و به دنبال رفع نقاط و آن کمبودها و فقدانها هستند و بنده را نسبت به این قضیه مکلّف کردهاند و بنده را به عنوان رفیقی که میتواند مطالب بزرگان را در اختیار آنها بگذارد پذیرفتهاند و این منّت را بر من قرار دادهاند، بنده خود را نسبت به صدق و صفای آنها مسئول میبینم و احساس تکلیف میکنم و اگر در جلوی آنها خس و خاشاکی وجود داشته برمیدارم و افرادی که ممکن است مزاحم با راه آنها باشد، آنها را کنار میگذارم، شوخی ندارم، مزاح ندارم، باید افراد خود بدانند مطالبی را که مطرح میکنند به گوش بنده میرسد و تا این مقدار دیگر خیال میکنم که مسئله تمام باشد و مطالب گفته شده باشد.

