جایگاه زن در نظام عالم هستی
59ناقصالعقل؟
عرض کنم حالا در مورد سوال دومشان، در مورد سوال اول که خب شوخی کردیم و شاید همسرشان هم شوخی کرده باشند گرچه حضرت فرمودند و من هم یادم است در نمیدانم این خانم مخدرهای که این را نوشتهاند شاید به آن عرایض ما در آن جلسات اول گوش ندادهاند یا نبودند بنده در آن مجالس اول اگر نوارش هست شما نوار را گوش بدهید در آن جا توجه کنید در آن جا بنده توضیح دادم که مقصود از ناقصالعقل بودن چیست؟ منظور از ناقصالعقل بودن عقل عملی است نه عقل نظری، عقل عملی آن عقلی است که برای انجام امور آن قدرتی که برای انجام امور است آن را به او عقل عملی میگویند خب در آنجا طبعا مرد نسبت به آنها ترجیح دارد ولی این مطلب این طور نیست که در همه همین طور باشد خیلی از زنها را ما داریم بنده خودم سراغ دارم که بسیار از شوهرشان بهتر میفهمند و حتی بنده به آنها گفتم در کاری که میخواهید بکنید با زنتان مشورت کنید، صریحا گفتتم بهشان، دلیل نیست مسئله مسئله کلی است مسئله مسئله جنبی و غالبی است در آن جا چهبسا افرادی هستند که هم از شوهرشان بهتر تشخیص میدهند و هم در رعایت مسائل بسیار مجدتر هستند همین الان بسیاری از خانمها و مخدراتی که با ما در ارتباط هستند این ها مطالبی را بیان میکنند که من واقعا به حال آنها تأسف میخورم که چه طور یک چنین زنی با وجود یک چنین افکاری و با وجود یک چنین اهتمامی این شوهر قدرش را نمیداند و از این موقعیت استفاده نمیکند و او را به مسائلی وا میدارد از این مسائل رفت و آمدها و سایر مسائلی که اینها خب اصلا به ضرر خانواده تمام خواهد شد.
شوهری که داری زنت را به هرجایی میبری اگر از خودت و زنت مطمئن هستی آیا از دیگران هم مطمئنی؟ آیا تو در نفس بقیه هستی؟ ببینید مسئله خیلی دقیق است، تو که داری میگویی بیا با برادر من صحبت کن آیا از برادرت اطمینان داری؟ آیا از شوهرخواهرت اطمینان داری؟ توکه میگویی بیا سر سفره بنشین آیا نگاههای ...

