جایگاه زن در نظام عالم هستی
51دارند که زنی در خانه هست این به چه صورت است؟
سوال: ببینید مسئله این نیست بالاخره یک مطلبی است که خیال میکنم مطلب را رسانده باشم این حالتی که انسان در بعضی از موارد مثلا در اتاقی هست یا این که در جایی نشسته یا فرض بکنید یک موقعیتی هست که در آن موقعیت زمینه برای یک چنین تخیلی وجود دارد والا در خیابان هم زن دارد راه میرود مرد هم راه میرود یک چنین چیزهای پیش نمیآید، ولی فرض کنید که هردو میروند در مغازه، در مغازه هم کسی نیست فروشنده هم رفته جنس بیاورد این احساسی که الان این فرق میکند با این که یک مهمان بیاید در منزل و در آن اتاق نشسته این تفاوت میکند منظور بنده این است که در یک موقعیتی باشد که در آن موقعیت این تخیلات و این توهمات برای انسان بیاید.
سوال: دختری دارم یازده ساله نسبت به نماز خیلی کوتاهی میکند و ما نسبت به مسئله نماز او بسیار تلاش کردیم از تشویق و تنبیه و آگاهی دادن و ... ولی باز هم کوتاهی میکند و مسئله را هم میدانم که چهارده سالگی تکلیف میشود تکلیف ما نسبت به این بچه چیست؟
جواب: هیچی همین تشویق و همینها را داشته باشید آنها را اذیت نکنید و آنها را وادار نکنید منتهی جوری باشد که در تشویقتان خود او رغبت داشته باشد مثلا احساس کند که اگر نمازهایش را بخواند مورد یک جایزهای قرار میگیرد یک چیزی برایش میگیرید به این کیفیت اگر بخواهد مسئله بخواهد و به این نحوه باشد خیال میکنم از این نقطهنظر تشویق، تشویق مناسبی بخواهد باشد والا نبایست انسان نسبت به این امور خیلی سختگیر باشد.
سوال: شما الان فرمودید که باید عمل کنید من زن هستم و نمیتوانم به تنهایی به این مسائل مخصوصا ارتباط با نامحرم را رعایت کنم باید همسر انسان یاری کند وقتی من نمیخواهم به تهران بروم و در آن جا برادر شوهر هستند و همسر من هم با این که از رفقا هستند چندان توجهی ندارند و در برابر سخنان آنها دفاعی نمیکند و من به مشکل میافتم آیا میتوانم با شوهرم مخالفت کنم و نروم به تهران؟ چون علاقهای به تهران ندارم با این که پدر و مادرم هم آن جا هستند. شما راهنمایی بفرمائید و به آقایان هم این نکات را گوشزد نمائید همسرم چرا علاقه به تهران رفتن دارند؟ البته تمام صله رحمهایی ما اکثرا حرام است، چرا که محرم و نامحرم همیشه با هم هستند و همسرم توجهی ندارند به هرحال چگونه من با همسرم در این رابطه برخورد داشته باشم؟

