کیفیت هدایت خداوند متعال نسبت به انسان
33محروم شده بود! مدتها گذشت.
این جور که انسان نباید باشد این قسم که [نباید باشد.] حالا که این طور شده پس من دیگر زیارت نمیروم! یعنی این طور از انسانتوقع ندارند! این قضیه برای همه اتفاق میافتد برای همه این نوع گرفتاریها اتفاق میافتد، نه اولش هستی شما نه آخرش هستی، همان طور که فرزند شما برای شما عزیز است فرزندان دیگر هم برای پدر و مادرشان عزیز هستند هیچ تفاوت ندارد چه فرق میکند؟ فرزند شما این خصوصیات را داشت من افراد دیگری که بالاتر از این بودند سراغ دارم [که] رفتند. نه! صبر کردند تحمل کردند.
اصرار به این نحو گفتند که نباید باشد، که بیاید انسان را خارج کند از آن وظیفه و تکلیف و از آن موقعیت، از آن حالتی که انسان نسبت به پروردگار دارد خارج کند و یک حالت توقع را در انسان ایجاد کند که اگر یک وقتی بر خلاف توقع شد دیگر انسان خود را ببازد، انسان دیگر از خود تهی بشود و نتواند استقرار پیدا کند. میگویند در دعا اصرا به این نحو نباید باشد.
سؤال: آیا وسط غسل مثلا بعد از سر و گردن اگر بر اثر سرفه چیزی، غسل انسان باطل بشود آیا انسان باید به غسل ادامه بدهد یا این که غسل را از اول شروع کند؟
جواب: نه! غسل باطل میشود باید از اول غسل کند، سر و بدنش را دوباره بشوید
دیگر ساعت یازده و بیست دقیقه است و خود من هم دیگر [خسته شدم.] انشاءاللَه که امیدواریم در جلسه بعد، ظاهرا این جلسه قدری طول کشید، جلسه بعد شاید در همان موعد مقرر خودش [که] یک ماه دیگر استانجام بشود تا این که ما بتوانیم به این مطالب پاسخ بدهیم.
علی کل حال این مطالبی که خدمت رفقا عرض شد اینها همه از باب بیا سوته دلان با هم بنالیم است. که هیچ تفاوتی نیست بین خود بنده و بین سایر رفقا از این نقطه نظر و بلکه امیدواریم که همه در یک مسیر و در یک ممشا حرکت داشته باشیم و برای هم باید کار کنیم این ا ست مقصود. این جا شخصی بالا و پایین نیست. شخصی مقدم و مؤخر نیست که حساب و کتابی بخواهد باشد. آن کسانی که بر حسب ظاهر مقدم بودند آنها رفتند و خب مطالبی باقی گذاشتند و مسائلی را باقی گذاشتند.

