مکتب عرفان مکتب حرّیت، منطق و حرکت براساس حق
47نه؟
جواب: اشکالی ندارد انجام دادن آن ایراد ندارد.
سؤال: لطفا در رابطه با مسائل زیر [پاسخ بدهید] ١ داشتن، خریدن و پذیرفتن و هدیه دادن عروسک به هر نوعی شبیه انسان یا حیوان با صور تخیلی که نمونه خارجی دارداشکال دارد؟ در صورتی که بعضی از انواع آن دارای مختصاتی از نظر رنگ و کاربرد باشد و در جهت رشد ذهنی و فکری کودک باشد چطور؟ آیا تماس بچه و بازی کردن او با آنها حرام است؟ و یا اشکال صرفا در استفاده از آنها به عنوان مجسمه ودکور و در معرض رؤیت قرار دادن است که در آن صورت با قرار دادنش در کمد دربسته و محصور این مشکل برطرف میگردد؟
جواب: نه این مشکل برطرف نمیشود و اگر کمد چند لایه هم داشته باشد باز این آثارش از لای این درزها به بیرون سرایت میکند. عروسککه شبیه انسان است آن عروسک مجسمه است و استفاده از مسجمهحرام است البته اگر به یک نحوی باشد، به یک شکلی باشد که واقعا بیانگر آن انسان نیست بعضی یک چیزهایی درست میکنند که اصلا معلوم نیست به چی میخورد نه به این حیوان میخورد نه به آن حیوان، مثلًا صورت خاصی ندارد و در این قسم فرقی بین انسان و بین حیوان نیست اگر یک چیزی واقعا مجسمه یک حیوانی باشد سگ باشد اسب باشد سگ و خوک اصلا یک شومیتی دارند و مشئومیتی دارند که خیلی بدتر از بقیه است و کدورت آنها از بقیه بیشتر است ولی حتی سایر مجسمهها مثل مجسمهی اسب و گوسفند و یا سایر مجسمهها و یا عروسک، اینها موجب کدورت فضا خواهند شد و تأثیرسوءدر بچهها به وجود خواهند آورد و موجب میشود که به جای ملائکه شیاطین با بچهها ارتباط برقرار کنند بسیاری از ناآرامیهایی که بچهها دارند به خاطر این مسئله است و هی به ا یشان قرص میدهند دوا میدهند شربت میدهند، نمیخوابند اینها به خاطر این قضیه است. داشتن عروسک حرام است داشتن مجسمه ها حرام است آن مجسمههایی که مثل حیوان است. بله یک وقت یک چیزی است که معلوم نیست چیست، آن هم در عین حال باز نباشد بهتر است اما از نقطهنظر شرعی آن چه که حرمت است به اینهاتعلق میگیرد

