کیفیت سلوک بانوان و محدوده و شرائط آن
33همین طور بود؟ هان؟ تشییع های میلیونی را ندیدیم؟ مرحوم آقا میفرمودند پدر ما در اوین فوت کرد دو نفر به دیدن او نرفتند! ناراحتی قلب گرفته بود، همین آقا، پدربزرگ ما، دیگر در آن سال آخر در درکه بود اوین و آن جاها بود، ایشان میفرمایند که دو نفر آن جا برای دیدن او نرفتند ولی وقتی که فوت کرد میگویند در طهران مثل آن روز تشیع نشده بود! این مردم! الان عکس آن هست. من منزل یکی از اقوام رفته بودم مدتی پیش، اتفاقا به او گفتم که این عکسها را یک کپی به ما بده و فلان، هنوز به دست ما نرسیده. واقعا آن عکس نشان میداد که واقعا آن موقع، بله بنده که آن موقع یادم نمیآید البته دو سه سال قبل از تولد ما تشییع بوده یادم نمیآید، وقتی که من نگاه میکردم این خیابان عظیم همین طور جمیعت موج میزد، اینها همان هایی بودند که یک سال در اوین ایشان از ناراحتی قلب داد میزد، دو نفر عیادت او نرفتند! این همان مردم بودند! حالا دنیا را فهمیدید؟ متوجه شدید؟ حالا فهمیدیدچرا مرحوم آقا میفرمایند غیر از چند نفر بقیه همه سیاهی لشگر هستند؟
به من میگفتند فلانی برو خودت را بپا، تو را مثل شمعِ مجلس، میبرند در مجالس خودشان، از گرما و نور تو استفاده میکنند آن وقت این وسط تو آب میشوی عمر تو از بین میرود، برو خودت را بپا. اینها حرفهایی است که این بزرگان این را زدند و رفتند، الان هم من همین را دارم میگویم خدمت رفقا خودمان را باید بپاییم به این و آن نباید نگاه کنیم، این چیست و آن چیست و این چه کاره است و آنچه کاره است؟ بیاییم فرعون ونمرود درون خودمان را اصلاح کنیم، از بین ببریم، او را بیرون بیاندازیم، به جای او موسی و هارون را بیاوریم جایگزین کنیم. به جای نمرود، ابراهیم و اسماعیل را بیاوریم و در دل خود جا بدهیم. کسی تضمین نکرده برای ما حیات و زندگی را اگر عمر نوح هم بکنیم با یک همچنین وضعی باز مثل روز اول هیچ نتیجهای ندارد. وقتی انسان تصمیم بگیرد برای او یک لحظه است، خدا در یک لحظه تمام مسائل را برمیگرداند و تمام مسائل عوض میشود.

