اتصال با سرور قطع شد. در حال تلاش مجدد...

امکان برقراری اتصال وجود ندارد.

اتصال توسط سرور رد شد.

در حال بارگذاری...
00:00:00
تصویر
افزودن به لیست علاقه مندی

سلوک عرفانی مبتنی بر فطرت ، عقل و شهود

14318

سلوک عرفانی مبتنی بر فطرت ، عقل و شهود

27
  •  رفتن به دبیرستان دارد و می‌خواهد برود در دبیرستان و اینها. ایشان عبارتشان این بود که گفتند دخترت را در فاحشه‌خانه بگذاری بهتر است تا در دبیرستان بگذاری! این شخص به مطلب مرحوم آقا توجه نکرد و رفت و از مرحوم سید محمود طالقانی در مسجد هدایت ایشان نماز می‌خواند، رفت از ایشان سوال کرد ایشان گفت نه! چه اشکال دارد؟ تحصیل علم است دخترها هم باید یاد بگیرند دخترها هم باید تحصیل داشته باشند و حتما بگذار، حتما بگذار، انسان باید آزادی بدهد اختیار باید با دختر باشد او خودش باید انتخاب کند خودش باید تجربه [کند.] از همین مطالبی که ما هم کم و بیش از این مطالب می‌شنویم خودش باید تجربه کند، درست مثل این که بچه را بگذاری در پشت بام بگویی خودش باید تجربه کند برود آن بالا با مغز بیاید پایین! خودش بایدتجربه کند! آن وقت دیگر بچه‌ای نمی‌ماند! خلاصه علی کل حال گفتند که نه! باید این طور بکند و این رفت و دخترش را گذاشت در دبیرستان و تحصیلاتش تمام شد و بعد از تمام شدن تحصیلات اصرار کرد بر این که در اداره‌ای در همان موقع اشتغال پیدا کند البته با روسری و اینها بوده چادر بوده. یک روز می‌آید پیش مرحوم آقا، ایشان می‌گفتند دو دستی در سرش می‌زد می‌گفت ای کاش ما آن مطلب شما را گرفته بودیم واین روز را نمی‌دیدیم که یک همچنین قضیه‌ای حالا بماند پیش بیاید! التفات کردید.

  •  مسئله این است صورت قضیه این است وضعیت به این کیفیت است شما هم می‌بینید ما هم دیده‌ایم و دیگر باید ببینیم صلاح و آن چه را که برای تکامل اینها مفید است چیست؟ در این که فشار و آن مسائلی که در حول و حوش ما می‌گذرد وقضایایی که در جامعه می‌گذرد طبعا خانواده ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد در این مسئله جای شکی نیست. هر شخصی در محیط خانوادگی خودش با این فشارها دست به گریبان است حتی خود .... ما نمی‌توانیم بگوییم هیچ فردی حتی ازافرادی که این جا نشسته است از این قاعده مستثنی [هستند] اگر ما یک نظری را داشته باشیم قطعا افرادی هستند در نزدیکی ما که از اسلام برداشت دیگری را دارند از اسلام نظر دیگری را پذیرفتند و آنها ما را متهم می‌کنند آنها هم ما را به بعضی از ناراحتی‌ها متهم می‌کنند ولی مگر ما مکلف و موظف هستیم دنبال آنها باشیم؟ مگر ما باید آن چه را که تشخیص می‌دهیم کنار بگذاریم و تشخیص آنها را بگیریم؟ در خانواده ای که شطرنج در آن خانواده دارد رواج پیدا می‌کند ما مکلف نیستیم که از آنها تبعیت کنیم در خانواده‌ای که از صبح تا شب صدای موسیقی و تلویزیون بلند است ما مکلف نیستیم که به دنبال آنها باشیم در خانواده‌ای که هر روز آزادانه دختر و پسر در هر جا و در هر پارک حرکت می‌کنند ما نمی‌توانیم دختر و پسر خود را به این کیفیت بگذاریم! بله باید موقعیت خود را و ارتباط با آنها را جوری تنظیم کنیم که‌