اتصال با سرور قطع شد. در حال تلاش مجدد...

امکان برقراری اتصال وجود ندارد.

اتصال توسط سرور رد شد.

در حال بارگذاری...
00:00:00
تصویر
افزودن به لیست علاقه مندی

لزوم قدرشناسی نسبت به ودیعۀ الهی در نفس انسان

14403
سال 1434

لزوم قدرشناسی نسبت به ودیعۀ الهی در نفس انسان

20
  • دلیل ندارد، فلسفه‌ای پشتش ندارد. این مسئله‌ای كه امام علیه‌السلام می‌فرمایند خب برای رسیدن به آن چه باید كرد؟ اینجا حضرت دارند راه را به ما یاد می‌دهند. حضرت دارند به ما راه را یاد می‌دهند كه اگر بخواهی با رفتار خودت برسی، هیهات: ساء عملی! عمل ما كجا می‌تواند ما را به آن هدف أقصی و به آن مرتبه علیا برساند؟

  • كه البته خیلی اینجا دیگر جای تفصیل است ها! یعنی اگر بخواهیم وارد بشویم در این بحث كه اصلا دیگر مسئله عمل باید كنار برود. البته یك مقداری‌اش را چرا انشاءاللَه در شب‌های دیگر اگر خدا توفیق بدهد، یك بخشی‌اش را می‌گوییم، البته نمی‌گذارم مطلب پراكنده بشود، یك بخشی‌اش را كه چگونه سالك باید حتی از عمل هم كنار بكشد و عمل را هم دیگر نباید بیاورد در كار.

  • فعلا امام علیه‌السلام می‌فرماید ساء عملی. عمل من عمل خلاف است، حالا كه عمل خلاف بود، آن مرتبه بعد است، آن مرتبه بعد این است كه پس خدایا به عمل من كار نداشته باش. یعنی ما هیچ‌كار نكنیم؟ دست روی دست بگذاریم؟ خب عمل‌مان كه خلاف است، پس برویم پی كارمان دیگر! نه! باید انجام داد، ولی این انجام دادن خدا برمی‌گرداند این را صالحش می‌كند. اولئك یبدّل اللَه سیئاتهم حسنات، اینجا مصداق پیدا می‌كند كه باز مثل دیشب به وعده وفا نكردیم.

  • حافظ می‌گوید هزار وعده خوبان یكی وفا نشد ... كه ما البته خوبان هم نیستیم!

  • البته اینها همه ورود به بحث از زوایای مختلف است كه طبعا مفید است، اما قصد این بود كه دیگر وارد همین بحث اولئك یبدّل اللَه كه چگونه یك امر سی‌ء تبدیل به حسنه می‌شود ... این یك مشكلی است و این مسئله باید حل بشود.

  • علی كلّ حال هرچه پیش آید خیر است! هرچه پیش آید. ما وقتی می‌آییم اینجا می‌نشینیم می‌گذاریم هرچه خودش آمد ... خیر است. امشب هم اینطور و اقتضاء بر این بود. ما دیگر خودمان بر ضد خودمان حرف نزدیم! وقتی خودمان این مبنا را داریم، دیگر" چرا" و" برای چه" ندارد؛ می‌گوییم خدایا خیلی ممنون! بالاخره به همین مقدار توفیق به ما عنایت كردی كه به زیارت رفقا نائل شدیم و بهره بردیم و از این كلمات درر بار و معجزه‌آسا ... شما خیال می‌كنید معجزه امام سجاد چیست؟ اینكه حضرت این طناب را تكان دادند كلّ مدینه داشت زیر و رو می‌شد؟! این است معجزه؟! نه بابا! اینها كار امام سجاد نیست، اینها كار بچه‌مكتبی‌های این راه است، بچه مكتبی. كار امام سجاد این دعای ابی‌حمزه است. این دعای ابی‌حمزه می‌آید چشم ما را این‌طور باز می‌كند كه بفهمیم چه كنیم. این معجزه امام سجاد است. این دعای ابی‌حمزه است كه می‌آید ما را به شراشر وجود خودمان آگاه می‌كند. این دعای ابی‌حمزه است كه می‌آید باعث می‌شود ما به هیچ‌جا سر نسپاریم، هیچ‌جا تسلیم نشویم، به هر صدایی نرویم و به هر شایعه‌ای گوش ندهیم.