محوریت حق و ولایت در زندگی سالک
39آنوقت میگویند امام زمان علم غیب دارد یا ندارد؟!
یعنی آدم نمیداند بر این حرفها بخندد یا گریه کند؟! وقتی که داریم: بوجوده ثبتت الأرض و السماء و بیمنه رزق الورى، معناش این است! رزق وری، ما سوی اللَه به واسطه وجود حضرت مرزوقند. رزق عادی، رزق نان، رزق آب، رزق علم، رزق حیات، رزق کمال، رزق تجرد. تمام رزقی که از فیض مطلق و بسیط الهی بر همه عالم هست، به واسطه نفس امام زمان است. به واسطه نفس ایشان. آنوقت ولی الهی همین است. منتها ولی الهی نه مستقلا، در تحت ولایت امام علیه السلام. این است قضیه. نه در کنار امام زمان، این میشود کفر! در تحت ولایت. این ولی در تحت ولایت امام علیه السلام، لا یشغله شأن عن شأن. لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ. این معنا معنای ولایت است. خب بسم اللَه! این کجاش اشکال دارد؟ این معنا معنای ولایت است. حالا امام سجاد میفرماید ما باید سراغ این ولایت برویم. یا خیر من دعاه داع. بهترین مدعوّ در این عالم کیست؟ آن کسی است که نه مرض دارد که به خاطر مرضش عذرخواهی کند:
ببخشید آقا الآن مریضم، کسالت دارم، انشاءاللَه بعد خدمتتان میرسم. انشاءاللَه بعد دنبال این بروم. حالا راجعش فکر کنید. یا اینکه خودش گرفتار است، بگوید من خودم گرفتاری دارم. یا اینکه، یا اینکه، یا اینکه ...
هر وقت بخواهید: نصف شب بیدار شوید، خدا بیدار است. بعدازظهر، خدا بیدار است. موقع صبح، خدا بیدار است. اشتغال به امور سایر عباد، مانع نمیشود که از توی بنده خاص غفلت کند، هیچ! همین که اسم تو آمد در پرونده موجودات، ثبت شد، تمام شد! آمد جلوی تابلوی خدا. مثال میزنمها! آمد جلوی اینجا، دیگر تمام شد! یک شخصی به نام آقای آقا سید محمد، دیگر در اینجا ثبت شده. دیگر تمام شد. دیگر این نمیشود یک لحظه کمرنگتر باشد، یک لحظه پررنگتر باشد، یک لحظه حالا سرِ خدا چیز است ...

