ضرورت ریاضت ومراتب آن
33روزی است كه خدآند آن دو روز را عید اعلام كرده است. اول عید فطر است كه بعد از یك ماه روزه و ضیافت الهی و پذیرایی و چه و چه واینها، بعد آن پاداشی را كه خدآند میدهد آن پاداش را در روز عیدفطر با خواندن نماز عید فطر الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی اللَه علیه و آله ذخرا و شرفا و كرامتا و مزیدا1 خدایا امروز را تو روز عید اعلام كردی و باید هم امروز روز عید باشد چرا؟ چون ما از ضیافت تو برگشتیم آمدیم درخانهی تو و مورد ضیافت تو قرار گرفتیم یك ماه پاك شدیم صاف شدیم تجرد پیدا كردیم كثراتمان یك خورده كم شد تعلقاتمان یك خورده كم شد، توی ماه رمضان راحتتر آدم دست توی جیبش نمیكند؟ این همان است، توی ماه رمضان حالت بكاء برای انسان بیشتر و راحتتر پیش نمیآید؟ این همان است، توی ماه رمضان انسان از خودگذشتگی بیشتر ندارد؟ انصاف و رحم و عطوفتش بیشتر نیست؟ اینها همه اثرات چی است؟ اثرات این ضیافت الهی است هركی بر طبق مرتبهی خودش و بر طبق آن میزانی كه نسبت به آن میزان عمل میكند هركس یك جور است، بعد، امروز روز عید است و بزرگان كه خب شنیدید دیگر در كتاب، مرحوم آقا نوشته اند كه اینها اصلا بلند میشدند به عنوان شكرگذاری به زیات ائمه میرفتند بلند می شدند میرفتند نجف میآمدند كربلا زیارت سیدالشهداء، حضرت ابوالفضل، میرفتند زیارت كاظمین علیهمالسلام بعد سامرا و حضرت سیدمحمد پسرامام علی النقی علیهالسلام كه در درباره آن حضرت داریم كه حضرت تالی تلو امام بود (حضرت سیدمحمد در راه سامرا كه در قریهای به نام بلد هستند) و بعد به سایر امامزادهها میرفتند حضرت حمزه، حضرت قاسم كه در همان كربلا هستند اینها همانهایی هستند كه میگویند كه ضدولایت هستند!! اینها همانها هستند، واقعا چقدر باید كسی بیدین باشد و بیوجدان باشد، حالا دین نداری، نداشته باش وجدان داشته باشد، اینها همانهایی هستند كه ضد ولایت هستند!! و خیلی با ائمه سروكار ندارند
- ٢. اقبال الأعمال، ج ١، ص ٢٨٩.

