
عنوان بصری ج۱
جلد اول از مجموعۀ «عنوان بصری» حاصل مجالس حضرت آیتاللَه حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّساللَهسرّه در «شرح حدیث عنوان بصری» میباشد که طی سالیانی متمادی برای رفقا و شاگردان سلوکی و پویندگان مکتبِ عرفان و توحید ایراد فرمودهاند، که همراه با ویرایش به زیور طبع آراسته شده است. تبیین ظرائف ژرفِ تربیتی و سلوکی با بیانی روان و شیوا، همراه با ذکر مصادیق، امثله و حکایات متنوّع از شاخصههای این کتاب شریف بوده که در نوع خود بینظیر میباشد. مجلد اول از این مجموعه در موضوع «ولایت و هدایت» و تبیینِ «حقیقت هدایت باطنی» و «کیفیت دستگیری اولیایالهی» و «چگونگی سیر سالک در صورت نبود استاد کامل» به ساحت علم و فضیلت تقدیم میگردد. اهم مطالب مندرج در این مجلد: • اهمیّت حدیث عنوان بصری در سلوک راه خدا • هدایت و دستگیری امام، ملکوتی است و خارج از زمان و مکان • ولایت یعنی احاطۀ عِلّی و واقعی بر همۀ مقدّرات و نفوس • سالک باید خود را با قضا و قدر الهی تطبیق دهد • در هیچ زمانی راه رسیدن به خدا مسدود نیست • آیا هدایت پروردگار منوط به ارتباط ظاهری با امام است؟ • یکیبودن هدایتگریِ امام در ظهور و غیبت • بیفایدهبودن قُرِب ظاهری با با ولیّ خدا، در صورت عدم اتصال باطنی • شرط سلوکْ خلوص و تسلیم است، نه حضور امام و ولیّ • سالک باید مثل کسی باشد که شب امتحانش را میگذراند • گاهی صلاحِ سالک، در عدمِ وصول به ولیّ خداست • بعضیها راه نرفته سالکاند! • شمّهای از اسرار توحیدی و عرفانی در روز عاشورا
عنوان بصری ج۱
73چراکه هر کدام از ما پدر و مادری دارد و ما از آن پدر و مادر به وجود آمدهایم و در به دنیا آمدن در این بُرهه زمان اختیار نداشتیم؛ همانطور که خود آنها هم اختیار نداشتند و افراد بعد از ما هم اختیار ندارند.
آیا این از عدل خدا است که نعمت هدایت خود را بر بندگانی افاضه کند که هیچگونه اختیاری در کسب آن هدایت ندارند و فیض خود را از بندگانی دریغ نماید که آنها نیز اختیاری ندارند؟! چرا ما نباید در زمان پیغمبر بوده باشیم؟! چرا باید افرادی که در زمان پیغمبرند بهره ببرند و به کمال مطلوب برسند امّا ما نبریم و محروم باشیم؟!
بله، اگر خداوند بگوید: بین شما و آن افرادی که در زمان پیغمبر بودند فرقی نیست؛ چراکه آنها در زمان رسول خدا و ائمّه علیهم السّلام به کمال مطلوب میرسند و شما اگر در دنیا به کمال نرسیدید در آخرت خواهید رسید و در آنجا بین شما و آنها در رتبه فرقی نیست، اشکالی ندارد و ما راضی هستیم؛ زیرا بالأخره همه به یک حدّ مطلوبی خواهند رسید، حال یا در این دنیا یا در آخرت. یعنی باب کمال به سوی همه باز است، منتهی نحوۀ صعود و حرکت فرق میکند و بالمَآل تفاوتی نخواهد داشت.
امّا اگر معتقد باشیم که: نعمت وصول به لقاء الهی و عبور از دنیا و رفع همۀ کدورات و شهوات و پاره کردن حجابهای نفسانی و روحانی، تماماً مختصّ افرادی است که امام را ادراک میکنند و دیگران از این فیوضات محروم هستند، این ظلم است و خلاف عدالت و به هیچوجه قابل قبول نیست.
تحلیل «إنّی رجلٌ مطلوب» در کلام امام صادق علیه السّلام
بناءًعلیهذا آیا این کلام امام صادق علیه السّلام که میفرماید: «إنّی رجلٌ مطلوبٌ؛ من کسی هستم که دستگاه بنیالعبّاس به دنبال من است» نقطۀ ضعفی در هدایت و دستگیری امام علیه السّلام تلقّی میشود، یا اینکه آنحضرت تحتنظر باشند یا نباشند در هدایت مردم هیچ تأثیری ندارد؟!
تحت نظر بودن و نبودن، دو جریان متفاوتِ مشیّت الهی است؛ یک جریان
