
امام شناسی ج1
جلد اول از مجموعۀ «امام شناسی» از آثار نفیسِ علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله سرّه بوده که پیرامون مسئله «عصمت انبیاء و ائمه علیهمالسلام» و «معنای کلی ولایت تکوینی» در قالب بحثهای تفسیری و فقه الحدیث، و ابحاث فلسفی، عرفانی، تاریخی و اجتماعی به رشتۀ تحریر درآمده و به ساحت علم و معرفت تقدیم شده است. مهمترین مباحث مندرج در این مجلّد: • لزوم عصمت انبیاء و ائمه علیهمالسلام و بیان لوازم عصمت • اصل وراثت در عصمت مربوط به ملکوتِ نفس است • عصمت انبیاء منافاتی با اختیاری بودن افعال آنان ندارد • منصب امامت از نبوّت بالاتر است • معنای ولایت تکوینیِ امام به اذن خدا • شرط تحقّق امامت، عبورِ امام از هستیِ خود و تحقق به هستیِ خداست • ضرورت تبعیّت از امام، بخاطر ضرورت تبعیت از حق است • لازمۀ عصمت، هدایت به حق است • ملاکِ تبعیت از ائمه علیهمالسلام، تبعیت از اعلم است
امام شناسی ج1
98تربیت نماید.
ای مردم دنیا بدانید که أمیرالمؤمنین آن طفل خردسال در آنروز در مقابل چنین مشکلاتی به جواب رسول اکرم پاسخ مثبت داد، و با پاسخ خود این امواج سهمگین خطرات را با سینه باز و قلب توانای خود بهکنار میزد، و خود را حاضر برای فداکاری در دقیقترین لحظات و باریکترین دقائق آماده نمود، و تمام صحنهها و پیشآمدهای بیست و سه سال زمان رسالت حضرت رسول اکرم و سی سال پیشآمدهای ناگوار و خرد کننده بعد از رحلت آن حضرت را چون آئینه در مقابل دیدگان خود دید، و برخاست و فریاد زد: انَا یا رَسولَ اللَهِ
منم ای پیغمبر خدا که یار و معین تو و مصاحب و ملازم تو باشم، آنی از تو غفلت نورزم، جان و مال و شخصیت و حیثیت و دنیا و عِزّ را به خاک پای مبارکت نثار کنم، منم که حاضرم ببینم ریسمان بر گردن من انداخته و برای اخذ بیعت به مسجد برند1 و زبان خود را از راه عفّت و صواب خارج نکنم، و احساسات من مرا تحریک نکند.
منم که حاضرم ببینم در کنار در خانه دخترت هیمه و هیزم گرد آورده خانه را آتش زنند2، و صدای واویلاه وامحمّداه! از نور دیده ات بشنوم، و لکن برای حفظ شریعت، و بقای قرآن و اعلای اسلام اهمّ را فدای مهّم ننموده، از وظیفه خود تجاوز نکنم.
منم که در دقیقترین اوقات امتحان، در لحظاتیکه دو بزرگ قریش ابوسفیان و عبّاس آمده و میگویند: علی دستت را برای بیعت بیاور با تو بیعت کنیم، در اینصورت احدی را یارای مخالفت با تو نخواهد بود3 و اگر بخواهی کوچهها و شوارع مدینه را از سواره و پیاده بر علیه غاصبین و دشمنانت پر خواهیم نمود،4 هیچ جوابی به آنها ندهم، و سکوت اختیار کنم.
منم که با گریه و آه از ظلمی که بر دخترت روا داشتند، به قبرت پناهنده شده، بگویم یا ابْنَ امَّ انَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفونی وَ کادوا أَ یقْتُلونَنی5
- ابن ابی الحدید جلد ٢ صفحه ١٩ و جلد ١ صفحه ١٣٤ و «الامامة و السیاسة» جلد ١ صفحه ١٢
- ابن ابی الحدید ج ٢ ص ٢٠ و ابو الفداء ج ١ ص ١٥٦ و ابن عبد ربه ج ٣ ص ٦٤
- «شرح نهج البلاغه» ابن ابی الحدید جلد ١ ص ١٣١ نقلاً عن کتاب السقیفة
- این کلام ابو سفیان است ابن ابی الحدید جلد ١ ص ١٣٠
- «الامامه و السیاسة» جلد ١ صفحه ١٣
