
امام شناسی ج1
جلد اول از مجموعۀ «امام شناسی» از آثار نفیسِ علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله سرّه بوده که پیرامون مسئله «عصمت انبیاء و ائمه علیهمالسلام» و «معنای کلی ولایت تکوینی» در قالب بحثهای تفسیری و فقه الحدیث، و ابحاث فلسفی، عرفانی، تاریخی و اجتماعی به رشتۀ تحریر درآمده و به ساحت علم و معرفت تقدیم شده است. مهمترین مباحث مندرج در این مجلّد: • لزوم عصمت انبیاء و ائمه علیهمالسلام و بیان لوازم عصمت • اصل وراثت در عصمت مربوط به ملکوتِ نفس است • عصمت انبیاء منافاتی با اختیاری بودن افعال آنان ندارد • منصب امامت از نبوّت بالاتر است • معنای ولایت تکوینیِ امام به اذن خدا • شرط تحقّق امامت، عبورِ امام از هستیِ خود و تحقق به هستیِ خداست • ضرورت تبعیّت از امام، بخاطر ضرورت تبعیت از حق است • لازمۀ عصمت، هدایت به حق است • ملاکِ تبعیت از ائمه علیهمالسلام، تبعیت از اعلم است
امام شناسی ج1
52و نسبت او و حضرت رسول در جدّشان حضرت عبد المطلّب مجتمع میگردد.
ابوطالب از بزرگان مکه و خدمتگزاران بهرسول خدا بود، و از آن حضرت بسیار حمایت میکرد، بطوریکه تا در قید حیات بود کسی از مشرکین قریش نتوانست به آن حضرت آسیبی وارد کند، سه سال آن حضرت و سایر بنی هاشم را در شعبی که معروف به شِعب ابوطالب است در مکه حفظ و حراست نمود، و بهتمام معنی فدوی و حامی رسول اللَه بود، تا هنگامیکه از دنیا رخت بربست، دستِ تجاوز و تجاسرِ مشرکین به رسول خدا باز شد و پیغمبر اکرم ناچار از هجرت به مدینه گردید.
حضرت ابوطالب از مؤمنین واقعی، و مسلمین حقیقی بهرسول خدا بود1 و اشعاریکه در مدح آن حضرت سروده بسیار، و در کتب احادیث و تواریخ ثبت است، لکن بعللی که عمده آن حفظ و حراست از حضرت رسول اللَه بوده، ایمان خود را از قریش کتمان مینمود و حضرت رسول بسیار او را دوست داشتند و به او پدر خطاب میکردند.
در احوالات حضرت فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین علیه السّلام
نام مادرش فاطمه، دختر اسد بن هاشم بن عبد مناف است، و چون اسد برادر عبد المطلّب است لذا ابوطالب و فاطمه پسر عمو و دختر عمو بودهاند.
حضرت فاطمه بنت اسد مادر أمیرالمؤمنین از زنان بزرگوار اسلام است، و اوّل زنیاست که بعد از حضرت خدیجه ایمان آورد و بهحضرت رسول بسیار محبّت مینمود، حضرت او را مادر خطاب میکردند، و چون بهمدینه هجرت نمودند بدون فاصله با پای برهنه حافیةً بهمدینه هجرت نمود.
فاطمه بنت اسد اوّلین زنی بود که بمکه هجرت کرد
ابن جوزی میگوید: وَ هِیَ اوَّلُ امرَأَةٍ هَاجَرَت مِن مَکةَ الی المَدینَةِ مَاشِیةً حَافِیةً وَ هِیَ أَوَّلُ امرَأَةٍ بایعَت رَسُولَ اللَهِ صَلَّی اللَهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ بِمَکةَ بَعدَ خَدیجَة2
ابن صباغ مالکی میگوید: فاطمه بنت اسد بهرسول خدا ایمان آورد و با حضرتش بهمدینه هجرت نمود، چون در مدینه رحلت نمود پیغمبر اکرم او را در پیراهن
- رجوع شود به کتاب «مؤمن قریش» تألیف خنیزی و کتاب «الحجة علی الذاهب الی تکفیر أبیطالب» تألیف فخار بن سعد بن فخار موسوی حائری و او از ابن ادریس حلی روایت میکند و محقق حلی از او روایت مینماید و نیز رجوع شود بکتاب «ابوطالب حامی الرسول و ناصره» تالیف علامه نجم الدین شریف عسکری
- ذیل صفحه ١٣ از «فصول المهمه» ابن صباغ، و «تذکره سبط» ابن جوزی ص ٦
