
امام شناسی ج1
جلد اول از مجموعۀ «امام شناسی» از آثار نفیسِ علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله سرّه بوده که پیرامون مسئله «عصمت انبیاء و ائمه علیهمالسلام» و «معنای کلی ولایت تکوینی» در قالب بحثهای تفسیری و فقه الحدیث، و ابحاث فلسفی، عرفانی، تاریخی و اجتماعی به رشتۀ تحریر درآمده و به ساحت علم و معرفت تقدیم شده است. مهمترین مباحث مندرج در این مجلّد: • لزوم عصمت انبیاء و ائمه علیهمالسلام و بیان لوازم عصمت • اصل وراثت در عصمت مربوط به ملکوتِ نفس است • عصمت انبیاء منافاتی با اختیاری بودن افعال آنان ندارد • منصب امامت از نبوّت بالاتر است • معنای ولایت تکوینیِ امام به اذن خدا • شرط تحقّق امامت، عبورِ امام از هستیِ خود و تحقق به هستیِ خداست • ضرورت تبعیّت از امام، بخاطر ضرورت تبعیت از حق است • لازمۀ عصمت، هدایت به حق است • ملاکِ تبعیت از ائمه علیهمالسلام، تبعیت از اعلم است
امام شناسی ج1
139فَاتَینا عَلی حَدیقَةٍ فَاعْتَنَقَنی وَ اجْهَشَ باکیاً فَقُلْتُ: ما یبْکیک یا رَسولَ اللَهِ؟ فَقالَ: ابْکی لِضغائنَ فی صُدورِ قَوْمٍ لا یبْدونَها لَک الّا بَعْدی!
فَقُلْتُ فی سَلامَةٍ مِنْ دینی؟
فَقالَ: فی سَلامَةٍ مِنْ دینِک1
أمیرالمؤمنین علیه السّلام فرماید: من با پیغمبر خدا راه میرفتیم، تا در باغی داخل شدیم، حضرت یکباره مرا در آغوش گرفت، و شروع کرد به گریه کردن.
من عرض کردم: علّت گریه شما چیست؟ فرمود: گریه کردم بر کینهها و حقدهائیکه در سینههای جماعتی است از تو، و ظاهر نمیکنند آنها را بر تو مگر بعد از رحلت من!
من عرض کردم یا رسول اللَه! آیا در آنوقت دین من سالم خواهد بود؟ (یعنی به هوای نفس مبتلی نمیشوم، و در اثر انتقام از آنها میل نفس و ریاست را بر میل خدا ترجیح نمیدهم، و بر همین رویه و صراط مستقیم خواهد بود؟)
فرمود: بلی، در آن هنگام در سلامت دین خواهی بود.
و نیز اشعاری از آن حضرت روایت کرده است، قال و فی دیوانه کرم اللَه وجهه:
تِلْکمْ قُرَیشٌ تَمَنّانی لِتَقْتُلَنی *** فَلا وَ رَبِّک ما بَزّوا وَ لا ظَفَروا امّا بَقیتُ فَانّی لَسْتُ مُتَّخِذاً *** اهْلًا وَ لا شیعَةً فِی الدَّینِ اذْ فَجروا قَدْ بایعونی فَلَمْ یوفوا بِبَیعَتِهِمْ *** وَ ما کرونی فِی الْاعَداْء اذْ مَکروا2 حضرت أمیرالمؤمنین علیه السّلام در دیوان شعری که منسوب به آن حضرت است چنین سرودهاند:
این جماعت قریش بودند که آرزو داشتند مرا بکشند؛ سوگند به پروردگار تو که ابداً آنها چنین غلبهای ننمودند و چنین ظفری بهدست نیاوردند.
اگر در من حیاتی باشد و از این پس بقائی داشته باشم، من آن مردی نیستم که برای خود در دین خدا، از این مردم فاجر گروه و دستهای قرار دهم و شیعه و
- «ینابیع المودة» صفحه ١٣٤
- «ینابیع المودة» صفحه ١٣٥
