
امام شناسی ج18
جلد هجدهم از مجموعۀ «امام شناسی» از آثار نفیسِ علامه آیةالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله سرّه بوده که پیرامون «علوم لدنّی امام صادق علیهالسلام»، «جنایات و تحریفات معاویه و اتباع او» و « بحثی پیرامون جعل حدیث توسط بنیامیه» در قالب بحثهای تفسیری و فقه الحدیث، و ابحاث فلسفی، عرفانی، تاریخی و اجتماعی به رشتۀ تحریر درآمده و به ساحت علم و معرفت تقدیم شده است. مهمترین مباحث مندرج در این مجلّد: • علوم لَدنّی و متنوّعِ حضرت امام صادق علیهالسلام • افتخار ابوحنیفه به شاگردی امام صادق علیهالسلام • مباحثات توحیدیِ امام صادق علیهالسلام با مُلحدین • در عُرف شیعه به غیر معصوم «امام» نمیگویند • لقب «امام» و «اولواالامر» مختص به معصوم است • لزوم حفظ آثار اسلامی مانند منبر و غیره • معاویه سیر نبوّت عادله را به طاغوتیّت جبّاره برگردانید • بحثی مشروح از جنایات و نفاقِ بنیامیّه خصوصاً معاویه • شرحی مفصّل از بازارِ جعل حدیث در میان بنیامیه • بحثی دربارۀ روایات مجعولۀ اسرائیلیات و کیفیت ورودش به دنیای اسلام • ابحاثی مفصّل دربارۀ مطاعنِ کعبالأحبار و ابوهریره و جعلیات آنها • تولّی و تبرّی، از اصول مسلّمۀ شیعه
امام شناسی ج18
134به وجود آوردن جهان از طرف براما شرحى بیان مىنمایند كه خلاصهاش این است كه: براما از نفس خود (از دم خود) جهان را به وجود آورد، و بعد از این كه جهان به وجود آمد خداى دیگر به اسم ویشنو حافظ آن شد و خداى سوم به نام شیوا به عقیده هندیان خداى مرگ و انهدام است. و آنچه خداى أوَّل (براما) به وجود آورده است و مىآورد از طرف خداى سوم به هلاكت مىرسد و منهدم مىشود. و خداى دوم با اینكه حافظ جهان مىباشد نمىتواند از عمل خداى سوم جلوگیرى نماید و مانع از مرگ و انهدام شود.1
نسبیت زمان در بیان امام صادق علیه السلام
٣ ـ پرسش جابر بن حَیان درباره حیات بعد از مرگ
در اینجا نیز بعد از بحث مفصَّل راجع به دانشمندان یونان مىرسد به این كه: جعفر صادق گفت: آیا تو در شكم مادر یك انسان كامل اما كوچك به شمار مىآمدى یا نه؟!
جابر گفت: تصدیق مىكنم كه انسان كامل بودم.
جعفر صادق پرسید: آیا به خاطر دارى كه در شكم مادر راجع به مرگ فكر مىكردى یا نه؟!
جابر جواب داد كه نمىدانم در شكم مادر آیا در فكر مرگ بودهام یا خیر؟!
جعفر صادق پرسید: از موضوع مرگ گذشته، در شكم مادر چه آرزوها داشتى؟!
جابر گفت: از وضع زندگى خود در شكم مادر هیچ چیز را به یاد ندارم.
جعفر صادق گفت: با اینكه از وضع زندگى خود در شكم مادر هیچ چیز در خاطرت نمانده، آیا زندگى خود را در این جهان بهتر مىبینى یا زندگى خود را در شكم مادر؟!
جابر گفت: زندگى من در شكم مادر بسیار كوتاه بود و از ٩ ماه تجاوز نمىكرد
- «مغز متفکر جهان شيعه» ص ٥٤٢ و ص ٥٤٣.
