
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
88نفوذ از این بدن و سریان به سایر جاها را ندارد!1
- نرمافزار جامع آوای ملکوت، سخنرانی، سلوک خانواده ـ طهران، جلسه ١٧:
«سؤال: در کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی در خصوص دیدار امام زمان علیه السّلام آمده است: ”هدف تو از آرزوی ظهور و دیدارش نباید چیزی جز ظهور و دیدار او باشد، زیرا دیدار و نزدیک شدن به او بالاترین اهداف بوده و بقیۀ هدفها مقدمهای برای رسیدن به این هدف است. شناخت و نزدیکی و خشنودی او، پایان کارها و آرزوها است.“* سؤال من این است که آیا شناخت و معرفت آن حضرت خودش مقدمۀ برای دیدار ایشان نمیباشد و آیا بدون شناخت، دیدار حقیقی صورت میگیرد؟ و اینکه ”شناخت و نزدیکی و خشنودی او پایان کار است“ چه معنایی دارد؟
جواب: ببینید، اینطوریکه آن مرحوم در این کتاب ذکر کردهاند و مشخص است که منظورشان چیست، مسئله این است که دیدار امام زمان علیه السّلام نباید بهجهت برآورده شدن حاجات باشد. خود امام علیه السّلام برای ما ملاک است، حالا چه امام زمان علیه السّلام ظهور کند و حاجات ما را برآورده کند یا نکند.
من در آن چند جلسهای که در جلسات عنوان بصری** راجع به مسئلۀ ظهور صحبت کردم، گفتم: این مردم که الآن دارند میگویند: ”یا حجّة بن الحسن، چه زمانی ظهور میکنی؟ چه زمانی فلان؟ کذا و کذا!“ از این مسئله، در درون آنها چه میگذرد؟ واقعاً چه چیزی در آن مسئله قرار دارد؟ باید به این قضیه و مطلب کاملاً دقت بشود و از مسائل بسیار مهم و حیاتی ما است که منظورمان از ظهور حضرت و درخواست ظهور چیست؟ آیا منظور این است که بیاید و دیسک کمر ما را معالجه کند؟ یا بیاید و قرضهای ما را بدهد؟ یا بیاید و نازایی ما را تبدیل به صحت کند؟ یا بیاید و امور ما را اصلاح کند؟ حال اگر حضرت آمد و گفتیم: یا ابنرسولاللَه، ما دیسک کمر داریم! حضرت بگوید: برو عمل کن!
ـ یا ابنرسولاللَه ما قرض داریم!
ـ برو کار کن!
ـ یا ابنرسولاللَه ما بچهدار نمیشویم!
ـ برو از خدا بخواه! [درخواستت] تمام شد؟
میگوییم: پس شما برای چه آمدی؟ همان سرِ جایت بودی دیگر!
[آیا منظورمان] این است؟! یعنی امام زمان آمده کمردرد و پادرد ما را خوب کند؟ آرتروز ما را ←
- نرمافزار جامع آوای ملکوت، سخنرانی، سلوک خانواده ـ طهران، جلسه ١٧:
