
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
52کمتر یا زیادتر است؟! حضرت از نقطهنظر ظاهر و از نقطهنظر بدن خیلی قویتر است؟! نه، حضرت یک بدن معتدل و مستویالقامهای مانند سایر افراد دارد.
امکان دستیابی به سعادت حتی بدون دیدن ظاهری امام علیه السّلام
این رسیدن، رسیدن به ظاهر است و رسیدن به ظاهر، ظاهر است. ظاهر یعنی ظاهر؛ یعنی انسان تلاش کند و یک عمر مجاهده کند تا اینکه امام زمان را ببیند! بسیار خب، حالا دید، آیا تمام شد؟! باید از حضرت چه بخواهد و تقاضا کند؟ آن تقاضا چیست؟ سعادت است! حضرت همین الآن هم میشنود و ما بدون اینکه حضرت را هم ببینیم میتوانیم این تقاضا را از حضرت بکنیم. سعادت دنیا و آخرت و عافیت دنیا و آخرت و رسیدن به معرفتِ آن حضرت چیزی است که بدون دیدن هم مهیّا میشود.
راهی را که بسیاری برای کمال مطرح میکنند و آن را در رؤیت ظاهری امام علیه السّلام میبینند، راه اشتغال نفس و راه التذاذ نفس است؛ راه، راه توقّف است؛ راه، راه سرگرمی نفس به مسائل ظاهر است.
کلام علامه طهرانی در کیفیت ارتباطشان با امام زمان علیه السّلام
اما در مکتب بزرگان و در مکتب اهل عرفان، راه، رسیدن به ولایت امام زمان است. زمانی که مرحوم آقا در طهران بودند، یک نفر از ایشان سؤال کرده بود: «آقا، ارتباط شما با امام زمان چگونه است؟» ایشان که در طبقۀ بالا بودند فرمودند:
مثل ارتباط من با افرادی که الآن در طبقۀ زیر وجود دارند؛ الآن که من در طبقۀ بالا هستم و دارم با شما صحبت میکنم، چطور نسبت به طبقۀ زیر و افرادی که در زیر هستند اشراف دارم؟ امام زمان با من اینطور اشراف دارد و به این کیفیت است.
چگونه با امام زمان علیه السّلام ارتباط برقرار کنیم؟ (ت)
ایشان هم که دروغ نمیگفتند و شوخی نمیکردند! حالا این بهتر است که انسان تمام وجود خود را در تحتِ تصرّف و در تحتِ ولایت و اشراف امام علیه السّلام ببیند، یا اینکه فرض کنید ماهی یک مرتبه برود امام زمان را ببیند؟!1
- نرمافزار جامع آوای ملکوت، سخنرانی، سلوک خانواده ـ قم، جلسه ٢٥:
«سؤال: چگونه میتوانیم با امام زمان ارتباط برقرار کنیم؟
جواب: این دیگر بسته به میزان علاقه و محبت و اهتمامی است که إنشاءاللَه ما داریم؛ ”گر گدا ←
- نرمافزار جامع آوای ملکوت، سخنرانی، سلوک خانواده ـ قم، جلسه ٢٥:
