
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
145کیفیت ارتباط مردم با امام زمان در زمان غیبت صغری
لذا ما میبینیم در جریان غیبت صغری، زمینه برای عادت کردن مردم به این مسئله آماده میشود. هفتاد و پنج سال امام علیه السّلام با مردم ارتباط ندارد و فقط توسط نوّاب خاص (چهار نائب) ارتباط برقرار است؛ یعنی با یک نفر هم ارتباط ندارد! نائب اول عثمان بن سعید، نائب دوم محمد بن عثمان، نائب سوم حسین بن روح و نائب چهارم هم علی بن محمد سمُری؛ اینها چهار نائبی بودند که با مردم ارتباط داشتند.1 قبر هر چهار تا هم در بغداد است.2 مردم مطلبشان را در نامه مینوشتند و به اینها میدادند، اینها هم شب نامه را زیر سجادهای که نماز میخواندند میگذاشتند. قاعده اینطور بود، نهاینکه اینها هم ببینند! اینطور نبوده است و اینها هم نمیدیدند. حالا یک وقت برحسب نظر خود حضرت بود، جدا بود؛ ولی تازه اینها هم امام را نمیدیدند! ارتباط اینها با امام اینطور بود. صبح که اینها بلند میشدند، دست میکردند آن نامه را در میآوردند و میدیدند حضرت جواب را آن زیر نوشتهاند. این روشی بوده که در طول هفتاد و پنج سال بین نوّاب خاصّ امام علیه السّلام و بین مردم بوده است.3 مردم در این هفتاد و پنج سال دیگر عادت کردند به اینکه امام را نبینند، ولی ارتباط داشته باشند. جواب کاغذشان اینطوری میآید؛ دقیق! مو نمیزند! همان جواب میآید و همان مسئله مطرح میشود و پاسخش داده میشود.
فلسفۀ غیبت امام زمان علیه السّلام
بعد از گذشت هفتاد و پنج سال از زمان غیبت صغری، غیبت کبری شروع میشود؛ یعنی حضرت در آن نامهای که برای علی بن محمد سمری مینویسند، میفرمایند:
فإنّکَ مَیّتٌ ما بَینَکَ و بینَ سِتَّةِ أیّامٍ، و لا تُوصِ إلیٰ أحَدٍ... فَقَد وَقَعَتِ الغَیبةُ التامّةُ.
«تو باید از امروز تا شش روز دیگر، بار سفر آخرت را ببندی؛ و دیگر به کسی وصیت نکن که غیبت کبری انجام شد.»
- رجوع شود به إعلام الوری، ج ٢، ص ٢٥٩ و ٢٦٠.
- رجوع شود به الغیبة، شیخ طوسی، ص ٣٥٨ و ٣٦٦ و ٣٨٦ و ٣٩٦.
- رجوع شود به الغیبة، شیخ طوسی، ص ٣٥٣ ـ ٣٩٦.
