
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
115چون ما گرفتار کثرات هستیم امام زمان را از چشمان خود غایب میبینیم؛ حالاکه غایب میبینیم خود را نسبت به کارهایی که انجام میدهیم، مُطلقالعنان و مختار [میبینیم]؛ بنده خودم را میگویم و به سهم خودم همینطور هستم! بی رودربایستی همینطور هستم و اوضاعی ندارم. امیدواریم که لطف حضرت شامل حال بنده و همۀ رفقا باشد.
امام زمان از ما چه میخواهد؟
امام زمان نمیگوید صبح تا شب بیا به من «یا حجّة بن الحسن» بگو و دعای ندبه و توسّل بخوان! اینها هیچ فایده ندارد. امام زمان میگوید: بیا ببین من چه کسی هستم! تو مرا آوردی در حدّ سایر مردم قرار دادی، آنوقت دعای ندبه برای من میخوانی؟! من کسی هستم که از رگ گردن تو به خود تو نزدیکترم؛ من امام زمان اینچنین هستم! حال مرا در کنار خودت برنامهریزی کن و در برنامهای که میخواهی بریزی جایگاه من را در کنار خودت قرار بده؛ آنوقت اگر چهل روزی بگذرد، خواهی دید چقدر تفاوت پیدا میکنی! بگذار یک اربعین و چهل روز بگذرد و این کار را انجام بده! آنوقت این را میگویند: انتظار فرج و آمادگی.
اگر اینطور شدیم، دست ما در دست حضرت است و عنایت و ولایت و نظر آن حضرت شامل ما خواهد شد؛ حضرت ما را به خودش نزدیک خواهد کرد و از انفاس خودش بر ما خواهد دمید و هرچه را که در تصوّر نیاید از ناحیۀ حضرت [به ما خواهد رسید]؛ حضرت دریاست، برای دریا چه فرقی میکند که از آن یک لیوان آب بریزد روی این گیاه یا بریزد روی...؟! تازه آن آب هم مال خود اوست که به دریای خودش میرود! برای دریا فرق نمیکند. شما اقیانوس کبیر را در نظر بگیرید، چه تفاوتی برای حضرت میکند؟
آنچه حضرت میخواهد، یک مقدار صفا و یک مقدار خلوص و یک مقدار فهم است! فهم خیلی مسئلۀ مهمی است که انسان قدرت تفکر خودش را نسبت به مبانی اصلی اسلام بالا ببرد و مبانی واقعی اسلام را بفهمد.
مطالعۀ کتب علامه طهرانی بهترین راه برای بالا بردن فهم نسبت به مبانی اسلام
برای این منظوری که عرض کردم به شما رفقا توصیه میکنم و اعتراف میکنم
