
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
113این بالاتر؟! گفت: «من میخواهم این را کنیزش کنم! یا یزید، این را کنیز من کن!» که صدای حضرت زینب درآمد! جریانش را میدانید!1 دیگر چهکار نکردند؟!
همۀ اینها برای چه بود؟! همۀ اینها برای این بود که الآن بر سرمان بزنیم و حسین حسین کنیم و بگوییم: حسین را کشتند؟! این شد هنر؟! کشتند که کشتند، تمام شد! یک قضیهای بود که ١٤٠٠ سال پیش اتفاق افتاد و تمام شد رفت! ما چه کنیم؟ امام حسین این بلا را سرِ خودش درآورد برای ما، برای امروز ما، برایاینکه اگر یک چیزی را میفهمیم دیگر با شانتاژ2 و توطئه و... زیر آن نزنیم! اگر حق را میفهمیم با تضییقات و ارعابها و مسائلی که بهوجود میآورند مسئله را مختومه اعلام نکنیم و پای قضیه بایستیم! بگوییم: آقا، این حق است و تا آخر میایستیم؛ هرچه میخواهد بشود، بشود! اول حق را بفهمیم و بعد وقتی فهمیدیم، به آن عمل کنیم.
عدم تفاوت ظهور و غیبت در نگاه اهل عرفان
این هدف امام حسین بود، این هدف امام سجاد بود، این هدف امام حسن بود، این هدف امیرالمؤمنین بود، و این هدف امام زمان است. امام زمان الآن از ما چه میخواهد؟ امام زمان میخواهد ما مدام به او توجه کنیم؟ توجه به امام زمان چه فایدهای دارد؟! دائماً من بگویم: «یا حجّة بن الحسن، یا حجّة بن الحسن!» تسبیحم را در بیاورم و مدام بگویم! چه شد؟! چه نتیجهای دارد؟! توجه به امام زمان یعنی شما امام زمان را در هر مسئلهای کنار خودتان فرض کنید! امام زمان از ما این را میخواهد. اگر الآن امام زمان در این اطاق باشد، شما هر کاری میکنید؟ پشتک میزنید؟! نمیکنید! اگر الآن امام زمان در این اطاق باشد شما هر حرفی را میزنید؟ یا من هر کاری را دلم بخواهد میکنم؟!
امام زمان میخواهد این را بگوید: تو وقتی به فهم میرسی که دیدن و ندیدن مرا در این اطاق یکی ببینی! او این را میخواهد؛ در هر لحظه او را در کنار خودمان ببینیم، در
- الإرشاد، ج ٢، ص ١٢١؛ تاریخ الطبری، ج ٥، ص ٤٦١.
- هوچیگری، تلاش برای شکست رقیب از راه سفسطه. (محقق)
