
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
111بیاورند، میتوانستند؟ تکّهتکّه کردند دیگر! چهکار کنند؟! تازه بعد از مردن از بدنش هم دست برنداشتند و شروع کردند اسبها را آوردند: «و بِجَردِ الخَیلِ بعدَ القتلِ عمدًا سَحِقونی»؛1 تا آنجایی که اصلاً بدنش هم حتی دیگر نمانَد!2 اینقدر قساوت و شقاوت، که انسان تا چه حد میتواند برسد!
ولی همین! بله، امام حسین شهید شد، کشته شد، امّا به من چه مربوط است؟! او به مراتب و درجات و به بالا رسید، من چه کنم؟! این قضیۀ عاشورا برای من چه نتیجهای خواهد داشت؟ من باید امام حسین را درون این منزل بیاورم و بگذارم جلو و به او بگویم: بگو من چه کنم و چه عمل کنم؟ این مهم است! وإلاّ نشستن و بر سر و سینه زدن برای امام حسین [چه نتیجهای دارد]؟! مگر امام حسین نیاز به بر سر و سینه زدن دارد؟! خیلی افراد در تاریخ بودند که بهطور فجیعی کشته شدند، آتششان زدند، روی آنها بنزین ریختند و آتش زدند؛ حال ما بیاییم گریه کنیم؟! نه، افراد عادی بودند.
بیان اهداف و آموزههایی از جریان عاشورا
امام حسین خودش را زیر اسبها انداخت تا من و شما یک مقدار فهم پیدا کنیم، نهاینکه گریه کنیم! گریه چه دردی دوا میکند؟! گریۀ بر امام حسین آنگاه مُقرِّب و مُلطِّف است و روح را تلطیف میکند که انسان احساس کند با این گریه و با این توجه خودش را نزدیک کرده است، نهاینکه بهعنوان یک عملِ عادت دربیاید! کاری که الآن مردم دارند میکنند یک عمل عادت است: «آقا، برویم فلان هیئت!» امّا از هیئت بیرون میآیند و هر کاری دلشان میخواهد میکنند! «آقا، بیا برویم مسجد!» امّا وقتی که از پای روضه در میآیند هر کاری دلشان میخواهد میکنند! عادت است. نه، انسان برود
- الدمعة السّاکبة، ج ٤، ص ٣٧٤:
فَأنَا السِّبطُ الّذی مِن غیرِ جُرمٍ قَتَلونی ** و بِجَردِ الخَیلِ بعدَ القتلِ عمدًا سَحِقونی
ترجمه: «من آن نوادۀ پیغمبر هستم که مرا بیگناه کشتند و پس از آن، از روی عمد بدن مرا پایمال سمّ اسبان کردند!» (محقق) - رجوع شود به وقعة الطّف، ص ٢٥٨؛ الإرشاد، ج ٢، ص ١١٣.
- الدمعة السّاکبة، ج ٤، ص ٣٧٤:
