
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
102میفهمد و ما نمیفهمیم! تازه او میفهمد که بدون عنایت او هزارها عارف همچو خاک و تراب هستند! با عنایت اوست که ولیّ خدا میتواند به مقام قُرب دسترسی پیدا کند و بدون عنایت او همه صفر هستند، صفر، صفر!1
اهمیت توجه به حقیقت امام زمان نه ظاهر ایشان
بنابراین ما باید به آن حضرت توجه داشته باشیم، نه توجه به ظاهر که حضرت را ببینیم و در خواب زیارت کنیم و مشاهده کنیم. بنده در تمام مدت عمرم تا الآن حتی برای یک لحظه زیارت آن حضرت را در بیداری یا در خواب نخواستهام! من این خواست را اهانت به حضرت و پایین آوردن حضرت میدانم که: «ای کاش ما حضرت را در خواب میدیدیم! ای کاش حضرت را در بیداری ببینیم! ای کاش ببینیم و موفق بشویم!» مثلاینکه شما در اینجا هستید امّا بگویم: «آقا، چرا شما مخفی شدهاید؟! چرا شما اینجا نمیآیید؟!» میگویید: «آقا، من جلوی شما نشستهام! یعنی چه میگویید مخفی شدهاید؟! مگر شما من را نمیبینید؟!»
کسانی که دنبال دیدن ظاهری حضرت میروند، اینها نمیدانند که دارند با این وضعیّتشان امام زمان را در حدّ خودشان پایین میآورند. ما امام زمانی را قبول داریم که قبل از اینکه من این حرف را بزنم، او این حرفها را میداند! ما این امام زمان را قبول داریم؛ وإلاّ یک شاهی و دو قران امام زمان را قبول نداشتیم! ما امام زمانی را قبول داریم که تمام خطورات ما قبل از اینکه به زبان بیاید، در سینۀ او محفوظ است! کجای کار هستید؟! این امام زمان و امام ما است.
بنابراین، نیازی به توسّل برای دیدن و مشاهدۀ آن حضرت در خواب یا مکاشفه یا بیداری نیست! اینها کار عوام است؛ از این شهر راه میافتند میروند آن شهر، از اینجا راه میافتند میروند آنجا، از آنجا میروند فلانجا، اینجا توسّل میکنند، آنجا فلان آقا ذکر توسّل میگیرد، آنجا حاجت برآورده میشود، آنجا دعای...! اینها در نابینایی با عصا در بیابان رفتن است. آن کسی که چشم دارد برای دیدن خورشید دنبال چیزی
- رجوع شود به روح مجرّد، ص ٥٤٦.
