
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
94«این شبهه را شما چطور پاسخ میدهید؟ برو از امام زمانَت جواب این شبهه را بگیر و بیاور؛ اگر گرفتی و جواب صحیح بود، آنوقت من معتقد میشوم!» پانزده سال از این ایراد شبهه گذشته است و امام زمانِ ایشان ظاهراً هنوز ما را لایق برای قبول و مراوده و ارتباط با خود ندیده است! التفات میکنید؟! این شیطان است.
شیطان جلو میآید و در مکاشفه، امام درست میکند. این مسئلهای را که بنده خدمت رفقا عرض میکنم، بسیار مسئلۀ حساسی است! راجع به بعضی از مسائلی که اتفاق افتاده است، بنده عرض کردهام که اگر قضایا و جریانی بخواهد نسبت به شخص حقیر انجام بشود، مسئلهای نیست؛ امّا بنده در ارتباط با امام زمان با کسی شوخی ندارم و در آن حریم نباید وارد شد!
افرادی که مدّعی ارتباط با امام علیه السّلام هستند، همه در باطل و همه در ضلالت و جهالت و هلاکتاند و افرادی که با آنها تماس میگیرند، آنها هم در هلاکت و ضلالت و جهالت هستند و بر دوستان است که ارتباط خود را بهکلی با همۀ آنها قطع کنند و در غیر اینصورت مسئله شکل دیگری پیدا خواهد کرد.
خصوصیّات مُتابِعین واقعی امام زمان علیه السّلام
چون این مطلب قبلاً صحبت شده بود، بنده دیدم نسبت به این مسئله ترتیباثر کمتری داده شده است؛ لذا آن فرد مسئول را خواستم و او را مورد عتاب و خطاب قرار دادم و به ایشان تذکر جدی دادم که بنده در این مسئله شوخی نمیکنم! باید رعایت موازین بشود تا اینکه آن خطوط واقعی و آنچه را که ما مکلّف هستیم بر طبق آن عمل کنیم، بر سر جای خودش باقی بماند. اینجا دار و دسته درست کردن نیست، اینجا حزب درست کردن نیست. در دستگاه امام زمان مخفیانه و زیرزیرکی کار کردن نیست، اینجا جلب کردن و جذب کردن و از این حرفها نیست و اینجا راه را جدا کردن نیست! امام زمان نیاز به این روشهای احمقانه و احتیاج به این روشهای کودکانه ندارد! اینجا بازی برنمیدارد؛ دم شیر است، به بازی مگیر!1 مسئله، مسئلۀ
- منظر الأولیاء، ص ١٥٣:
عشق، حقیقی است مجازی مگیر *** این دُم شیر است به بازی مگیر
- منظر الأولیاء، ص ١٥٣:
