
آموزههای ولایت ج 3
بیاناتی پیرامون امام زمان علیه السّلام و مهدویت
کتاب حاضر، سومین جلد از مجموعۀ ارزشمند «آموزههای ولایت» است که دربرگیرنده سخنرانی های آیت الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی - رضوان الله علیه - درباره امام زمان علیه السلام و مهدویت می باشد. این کتاب از دیدگاه متعالی مکتب عرفان به تحلیل و تبیین مسائل مرتبط با حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و چگونگی مواجهه عقلانی و غیراحساسی با غیبت و ظهور آن حضرت می پردازد. آیت الله طهرانی ـ قدس سره ـ در این کتاب با تاکید بر اهمیت توجه به حقیقت امام زمان علیه السلام و توضیح سیره و ممشای اولیای الهی، به نقد دیدگاه ظاهری و سطحی مردم نسبت به امامت پرداخته و امامت و ولایت امام زمان را از منظر عقلی و روایی مورد بررسی قرار می دهد. بررسی فلسفۀ غیبت و وظیفۀ افراد در این زمان، نقش امام زمان در حرکت تکاملی انسان و مهدویّت از دیدگاه اهل عرفان، مباحث بسیار مهمّی هستند که حضرت استاد در جلسات دیگری، مطرح نموده است. همچنین در دوجلسه، فقراتی از دعای افتتاح در رابطه با حضرت ولیّعصر شرح داده شده است. این کتاب در 11 مجلس تدوین شده که آخرین مجلس این اثر شریف، به پرسش و پاسخ درباره امام زمان ارواحنا فداه اختصاص یافته است.
آموزههای ولایت ج 3
93هم واقع میشود، طوری اعتماد انسان را نسبت به خود جلب میکند که انسان او را امام میپندارد و از دستورات او اطاعت میکند؛ درحالتیکه شیطان است!
برای این مسئله خود حقیر در دوران حیات خود نظایر فراوانی دیدهام و در دوران حیات مرحوم والد ـ رضوان اللَه علیه ـ مسائل عدیدهای از همین قبیل پیش آمده است که بعضی از شاگردان ایشان ادعای رؤیت و ادعای ارتباط داشتند.
در یکی از همین جریانها، یک قضیهای برای یکی از افراد که اتفاقاً از بستگان ما هم هست پیش آمده بود. من به او اعتراض کردم، او گفت: «من از طرف حضرت دربارۀ این مطلب دستور دارم!» من از نقطهنظر شرعی و از نقطهنظر عرفی یک مطلبی را مطرح کردم که آیا این دستوری که حضرت به شما دادهاند با این مطلب و با این مسئله میخواند یا نمیخواند؟ نمیتوانست بگوید که میخواند، لذا گفت: «دستور است!» گفتم: «حضرت که دستور به خلاف عرف و خلاف شرع نمیدهد!» ماند! منتها بهجای اینکه بیاید متنبّه و مُستَبصِر بشود و از این جهالت و ضلالت و هلاکت بیرون بیاید و این را بهعنوان یک زنگِ بیدارباش برای تنبّه خودش تلقّی بکند، آن جاذبههایی که شیطان برای او بهصورت امام علیه السّلام بهوجود آورده بود نگذاشت که این مطلب در نفس او قرار بگیرد؛ لذا بر سرِ مطلب خود رفت و طور دیگری مسئله را مطرح کرد. پیش مرحوم آقا آمدم و ماجرا را برای مرحوم آقا شرح دادم، ایشان فرمودند:
بله، شیطان است که الآن به صورت امام زمان برای او جلوه میکند و این مسکین را فریب میدهد و دارد مکاشفه میبیند!
فردی بود که حتی نسبت به شخص بنده از طرف امام زمان پیغام آورده بود که میگویند: «فلانی، شما باید این کار را انجام بدهی!» منتها ما طلبهایم و طلبه هم کارش إنقلت و إنقلت کردن و تشکیک وارد کردن است؛ خلاصه به این زودی به راه راست نمیآید و نمیتواند راه راستِ اینگونه افراد را به این راحتی بپذیرد! لذا شروع کردیم یک مقداری با او شوخی کردن و صحبت کردن؛ نمیخواستم او را از خود برنجانم و آزردهخاطر کنم. یک شبهه برای او مطرح کردم، در شبهه ماند! گفتم:
